”Investerar i Staycation-trenden”

Staycation-trenden, där en hel värld förväntas semestra på hemmaplan, kan hålla i sig. Det har fått Oscar Karlsson, som förvaltar Handelsbanken Sverige, att investera i bland annat Dometic.
Oscar Carlsson förvaltar Handelsbanken Sverige
Oscar Karlsson gillar Addnode och Troax - men underviker fastigheter i sin nya fond. Foto: Tobias Ohls

I början av året sade du: ”Sitt still i båten” och spådde att det bli en förhållandevis ointressant period framöver. Vad säger du nu?

Oscar Karlsson

Förvaltar: Handelsbanken Sverige

Förvaltat kapital: 13 miljarder kronor.

Fondens utveckling 1 år:

24 procent.

Fondens utveckling 3 år: 36 procent

Förvaltningsavgift: 1,04 procent.

”Ja, trots att fonden idag står ett par procent högre än då, får man väl konstatera att senaste månaderna varit allt annat än en ”förhållandevis ointressant period.” Samtidigt har nog den gamla klyschan ”sitt still i båten” sällan gjort lika mycket nytta som under det gångna kvartalet. Men det krävdes mycket disciplin och framtidstro för att orka sitta still i båten när det såg som värst ut. Lyckligtvis orkade vi hissa storseglet när det stormade som mest.”

Nu är börsen nästan tillbaka på nivån vid nyår. Hur ser du på den snabba återhämtningen?

”Man måste vara väldigt ödmjuk inför tiden som ligger framför oss. Just nu präglas marknaden av glädjesignaler om ekonomier som öppnar upp och fabriker som startas upp igen. Måtte den utvecklingen fortsätta utan bakslag – men risken för en andravåg finns ändå där som ett orosmoln som vi inte kommer bli av med i närtid dessvärre.”

När coronakrisen slog till sålde ni i Sandvik, Volvo, Investor och annat cykliskt. Sedan ökade ni i Essity, Tele 2, Astra Zeneca och Ericsson. Varför?

”Signalerna om pandemins framfart vållade givetvis oro på ett tidigt stadium vilket gjorde att vi tonade ned den cykliska risken. Men den utlösande faktorn för den större förändringen av portföljen var faktiskt att vi i samband med att land efter land stängde ned bestämde oss för att göra en digital världsomsegling. Vi kollade webbkameror från världens alla hörn och såg att det spelade ingen roll om vi kollade på Times Square, infarten till London eller Miami Beach. Alla platser ekade helt tomma. Den insikten gjorde att vi växlade om från cykliskt till defensivt på bred front i ett tidigt skede.”

Vilka av fondens innehav har gått bäst?

”Det är de digitala bolagen, och så är det generellt, att det som är digitalt har gått bra. För oss handlar det bland annat om Embracer, Storytel, Sinch och Bygghemma, den typen av bolag.”

Du trodde tidigare, för fyra år sedan, på Fingerprint Cards, vad säger du om den aktien nu?

”Det var en ganska bra investering för andelsägarna, den gick ett par gånger pengarna innan vi sålde. Sedan dess har vi inte funnit anledning att titta närmare på bolaget. Men som princip så letar vi fortfarande efter bolag som har potential för en digital omställning och som kan ta nya teknologier från laboratoriet och ut i världen.”

Nu har ni återigen ökat i Volvo, och förra veckan stod det klart att Volvos största ägare, pensionsbolaget Alecta säger nej till att dela ut pengar till aktieägarna, vad tycker du om det?

”Att det är sunt i ett läge när lastvagnsproduktionen har stått helt still. När hela intäktssidan omgärdas av sällan skådad osäkerhet samtidigt som betydande delar av kostnadsmassan är fast så säger det sig självt att det är en situation då det är sunt att ta det säkra före det osäkra. När världen väl normaliseras har man en tydligare bild av situationen och kan besluta om utdelningen med fler kort på bordet. Det viktiga är att bolaget kommer stärkt ur situationen.

Enligt Dagens Industri var det investerarmöte där man fick veta att orderingången på lastbilar var på väg upp. Var du med på mötet?

”Nej, men jag hörde också det. När länderna så sakteliga öppnar upp så följer givetvis orderingången på lastvagnar också med. Vi vet ju att Volvo har en drygt 20-procentig marknadsandel i exempelvis USA och kommer sannolikt att fortsätta att ha det när världen återgår till normalläge. Frågan som vi ställde oss var vad Volvo skulle kunna omsätta och tjäna på sista raden 2022 – ett förhoppningsvis mer normalt år. Trots en betydande riskpremie framstod aktien som köpvärd om man vågade lyfta blicken ett par år framåt i tiden. Hade vi väntat tills det stod på skärmen att orderingången de facto stiger, ja då hade vi missat tåget.”

Det sker ju en utveckling mot elektrifierade och självkörande lastbilar. Kommer Volvo lyckas hålla jämna steg med den utvecklingen?

”Det som branschen hittills har kommit längst med är elektrifierade och självkörande fordon inom avgränsade områden. Här är det främst på Construction Equipment-sidan och inom gruvnäringen som elektrifieringen kommit längst. Volvos position i dessa segment förefaller vara god än så länge. På lastvagnssidan och dra tunga last långa sträckor är en tuffare nöt att knäcka. Där har branschen inte kommit i mål riktigt än – men förhoppningsvis är det en nöt som Volvo kan vara med och knäcka i framtiden.”

Dometic är ett innehav ni har köpt på er under coronatider. Är det på grund av ”staycation-trenden”?

”Ja, de är starka inom nischade komponenter som behövs till fritidsbåtar och husbilar, allt från husbilsfönster, till styrsystem för båtar till kylboxar att ha i husbilen eller båten. Inom vissa produkter har de en marknadsandel på uppemot 50 procent. När det såg som värst ut aktiemässigt tänkte folk att det inte fanns någon som ville köpa en ny husbil eller fritidsbåt, med Lehman-krisen i färskt minne. Men även om det är tidigt in i skeendet så är signalerna snarare att försäljningen tycks öka. En hel värld förväntas semestra på hemmaplan i år och då är naturligtvis båtar och husbilar något som lockar många. Men sannolikt inte bara i det korta perspektivet utan även i det lite längre perspektivet finns en betydande eftermarknad som Dometic också gynnas av i händelse av att Staycation-trenden håller i sig.

När gick ni in?

”Aktien gick ju ned jättemycket på kort tid, med 60-70 procent, den stod i 95 och gick ner till 38-39 när det såg som mörkast ut. Då köpte vi inte men vi började väl köpa i häradet runt 45 kronor.”

Några fler Staycation-relaterade aktier ni tittat på?

”Ja, ungefär samtidigt som vi köpte in Dometic köpte vi även in Scandic Hotels, Skistar och Pandox. Precis som Dometic var de extremt ifrågasatta vid en tidpunkt och aktierna var väldigt hårt nedpressade. Men vi såg att även dessa bolag har väldigt starka marknadspositioner som de kommer kunna dra nytta av i framtiden.”

Under epidemin har ni fasat ut Elekta, varför?

”Det blir ju tyvärr en utträngningseffekt i hela sjukvården där annan vård, som inte är relaterad till Covid-19 måste stå tillbaka, eftersom sjukvården inte har tid och finansiella resurser att prioritera annat. Det gör det dessvärre svårt för Elekta att komma in och sälja sina produkter.”

Intrum talade du väl om förra gången men nu har ni sålt av en hel del.

”När pandemin slog till och land efter land stängde ned tänkte vi att inkasseringar inte kommer att komma in i samma takt som tidigare. Både i det korta perspektivet men dessvärre också i ett längre perspektiv på grund av stigande arbetslöshet som påverkar återbetalningsförmågan. Intrum har också en hög exponering mot länder som varit föremål för väldigt stora lockdowns, som Italien och Spanien. Men när marknaden och världsekonomin återhämtar sig igen så kan det vara läge att gå tillbaka till Intrum som ju trots allt har en stark position.”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du fler reportage