”Varje drag blir en egen individ”
Svenskarnas intresse för sportfiske är känt sedan länge. En undersökning från 2014 av Havs- och vattenmyndigheten visar att 1,6 miljoner personer fritidsfiskar varje år och spenderar 6 miljarder kronor på hobbyn, varav drygt 2,3 miljarder kronor är utgifter för förbrukningsmaterial såsom redskap och fiskekort, medan resten läggs på mer långsiktiga investeringar såsom båtar.
Något som inte är lika känt bland gemene man – men däremot ett vedertaget faktum bland inbitna – är att Sverige klassas som en av de främsta betesbyggarnationerna, vid sidan av sportfiskeländer som exempelvis Japan och USA. Det är framför allt större företag som dominerar marknaden för beten. En av giganterna är Abu Garcia, med huvudkontor i Svängsta i Karlshamn, som i dag är en av världens ledande tillverkare av sportfiskeutrustning, däribland beten. Men det finns även en uppsjö mindre producenter som betraktar betesbyggandet som konsthantverk. Dessa handtillverkar inte sällan mindre alster av exklusiva beten som sedan säljs exempelvis via sociala medier eller på fiskemässor. Somliga ser det som en hobbysysselsättning utanför deras ordinarie arbete, medan andra kan försörja sig helt på betesbyggandet. I båda fallen riktas försäljningen ofta mot den mer nördiga sportfiskaren.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här