MRF sätter dyster prognos för tunga lastbilar för 2024
MRF, Motorbranschens riksförbunds sektion för Tunga Fordon, har satt en prognos för 2024 om 5 600 registrerade tunga lastbilar. Det är en minskning jämfört med 2023 då försäljningen ökade med drygt 20 procent till 6 620 lastbilar.
– Vi hade såklart gärna sett samma utveckling som under året som gått men ett flertal faktorer i vår omvärld gör att vi sänker prognosen för i år, säger Tomas Engsund, ordförande i MRF Tunga Fordon.
Sänkningen motiveras bland annat av ett svagt konjunkturläge som främst påverkar bygg- och anläggningsbranschen som traditionellt är en viktig kundgrupp för tunga lastbilar. Dessutom kommer ränteläget vara relativt högt ett tag till, skriver MRF i sitt pressmeddelande.
Det påpekas också att 2023 var ett extremt år där marknaden i princip var dopad av de leveransförseningar branschen led av i sviterna efter pandemin.
– 2024 ser vi en återgång till mer normala försäljningssiffror, konstaterar Tomas Engsund.
Prognosen för tunga elfordon landar på en andel på 7 procent under 2024.
Laddinfrastruktur för tunga fordon byggs inte ut i den takt branschen skulle vilja, dessutom är tillgången på lämpliga batterier för låg, menar MRF.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.