Laddar

Frys in vinsterna

Vitvarujätten Electrolux redovisar rekord­marginaler. Men det är knappast uthålligt. Sälj.
Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto
Frys in vinsterna - electrolux-700_binary_6841267.png

SÄLJ. Nu i dagarna, när Electroluxchefen Jonas ­Samu­­elson poserar i press, radio och tv med en av koncernens senaste produkter, en robotdammsugare, kan det vara på sin plats att erinra sig hur det gick för bolaget i dess senaste försök att ta ett brohuvud på samma marknad. I februari 1998 presenterade bolagets ­dåvarande vd Michael Treschow en ”dammsugare som ­sköter städningen medan du jobbar ­eller är på fest”.

Då hade det tagit företaget ”25 års arbete” för att utveckla maskinen.

Maskinen blev en flopp. Den var både dyr och dålig och konkurrerande märken tog snart över. Effekten på bolagets ­aktiekurs blev aldrig vad ­Michael Treschow hade hoppats på. Ännu sju år efter att roboten presenterats låg kursen kvar på 1998 års nivåer.

Återstår att se vad ytterligare 18 års arbete på den självgående krabaten kan tillföra aktie­ägarna.

Sedan förvärvsfloppen för tre år sedan, när bolaget bommade uppköpet av General Electrics hushållsmaskiner, har bolaget bytt inriktning och köper nu mindre men mer nischade bolag. Hittills i år handlar det om två förvärv. Nu senast, i juli, ­ropade vitvarujätten in köksfläkts­tillverkaren Best med en omsättning kring 400 miljoner kronor med tillverkning i Polen och Italien.

Electrolux har under det senaste året lyckats nå upp till och överträffa koncernens viktigaste finansiella mål, om minst 6 procents rörelsemarginal. I kvartalsbokslutet från i juli i år nådde bolaget 6,2 procent marginal ­under kvartalet, och sammantaget fyra av de sex affärsområdena redovisar en lönsamhet högre än 6 procent. Efterslänt­rarområdena är Dammsugare och småapparater samt sorgebarnet Vitvaror Latinamerika, som står för 6 respektive 12 ­procent av koncernens omsättning. I det senare affärsområdet går utvecklingen åt fel håll. I fjol rasade försäljningen med cirka 10 procent. Försäljningen faller visserligen inte längre, men rörelsemarginalen mer än halverades under årets andra kvartal till 0,8 procent.

Sedan år 2000 har koncernen nått marginaler strax över 6 procent under fyra år, senast 2010, bara för att se lönsam­heten ­under de följande åren falla tillbaka till normala Electrolux-marginaler kring 4 procent. Inget tyder på att utvecklingen – när konjunkturen blir svalare – blir annorlunda den här gången.

Med marginaler på 5,8–5,9 procent i år och nästa år handlas aktien till 16 gånger årets beräknade vinst (p/e) och 15 gånger nästa års vinst. I januari i år ­rekommenderades köp till 13 gånger nästa års vinst. Sedan dess har kursen klättrat som mest med nära 30 procent och handlas nu nära rekordnivåer.

Den som tror att Electrolux överväxel håller för evigt ­behåller. Affärsvärlden ser mer gynnsamma köptillfällen längre fram. Sälj och köp tillbaka på ­nivåer under 247 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Länsförsäkringar AB
Annons från Valour