Allt bättre passform i Zalando

Zalando har sexfaldigat omsättningen på fyra år och vänt från förlust till vinst. Bolaget säljer nu för 30 miljarder kronor och analytikerkåren spår fortsatt hög tillväxt och stigande lönsamhet. Det är inte orimligt alls. Tyvärr är värderingen på aktien inte riktigt lika klädsam på 50 gånger innevarande års rörelseresultat.
Allt bättre passform i Zalando - 93244a2c-05bb-4cb6-9725-5a3601bfa3f9fitcroph450q80upscaletruew800s6c714521eb3adca44f13fef89fbb6a5b8aea1728

Även om namnet Zalando ofta dyker upp i diskussioner om till exempel H&M och Inditex så är det ju ett bolag med en helt annan affärsmodell. Zalando har för det första väldigt få egna klädvarumärken. Istället driver bolaget, lite förenklat, en hemsida där kläder från andra varumärken säljs.

Kläderna som säljs levereras vanligtvis från något av Zalandos gigantiska lager men kan också skickas direkt från leverantörens lager.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets