Analys Autoliv
Autoliv: Säkra utdelningar

Det Autoliv (919 kr) som nu handlas på börsen innehåller verksamheten inom så kallad passiv säkerhet, det vill säga utrustning som mildrar effekter i händelse av en bilolycka. Krockkuddar, säkerhetsbälten och rattar är de tre stora produktgrupperna. Bolaget är klar global marknadsetta på samtliga – men kommer bli ännu mer dominant framöver.
Autoliv* | |||
Börskurs: | 919 kr | ||
Antal aktier (miljoner): | 87 | ||
Börsvärde: | 79 953 Mkr | VD | Mikael Bratt |
Nettoskuld: | 15 045 Mkr | Styrelseordförande | Jan Carlson |
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2018E | 2019E | 2020E | |
Omsättning | 82167 | 88740 | 93177 |
– Tillväxt | 14% | 8% | 5% |
Rörelseresultat | 9038 | 9983 | 11647 |
– Rörelsemarginal | 11,0% | 11,3% | 12,5% |
Resultat efter skatt | 5867 | 6513 | 7823 |
Vinst per aktie | 67,30 | 74,40 | 89,50 |
Utdelning per aktie | 21,80 | 24,60 | 29,50 |
Direktavkastning | 2,5% | 2,8% | 3,3% |
Avkastning på eget kapital | 38% | 20% | 20% |
Operativt kapital/omsättning | 0,42 | 0,4 | 0,38 |
Nettoskuld/EBIT | 1,8 | 1,3 | 0,6 |
P/E | 13,2 | 11,9 | 9,9 |
EV/EBIT | 10,3 | 9,3 | 8,0 |
EV/Sales | 1,1 | 1,0 | 1,0 |
* Som om Venoneer ej ingått 2018 |
Efter att huvudkonkurrenten Takada misslyckats totalt med sina lågkostnadskrockkuddar har Autoliv tagit stora delar av de order som funnits ute på marknaden under senare år. I takt med att de kommer i produktion spås marknadsandelen öka från 38 till 43 procent till 2020.
Det har kostat en del att bygga upp kapaciteten för att leverera alla nya kontrakt men budskapet från nya VD Mikael Bratt är att Autoliv med start i år står inför en skördetid med rejäl vinstexpansion. Fram till 2020 kommer de nya orderna bidra till att Autoliv:
- Ökar årsintäkterna från 8 till minst 10 miljarder dollar eller 8 procent per år.
- Ökar (justerad) rörelsemarginal från knappt 11 till 13 procent.
Därefter spås bolaget växa runt 3 procent per år vilket speglar att bilproduktionen stiger 2 procent och ökat säkerhetsinnehåll i bilarna, särskilt i länder som Kina och Indien, adderar 1 extraprocent just till Autoliv. Marginalen ska hålla sig på 13 procent eller bättre.
Målsättningarna är inte orealistiska. Det är långa och tämligen förutsägbara kontrakt i bilindustrin vilket innebär att intäkterna för 2020 till stor del redan är i hamn.
Marginalmålet innebär att Autoliv behöver behålla 15-20 procent av intäktsökningen i form av rörelsevinst. Det är en skalbarhet som är klart rimlig för verkstadsindustri. Passiv säkerhet är dessutom en oligopolbransch med bara tre spelare av tillräcklig skala för att vara konkurrenskraftiga på stora modellprogram. Det ökar oddsen för att kundernas notoriska prispressariver inte suddar ut vinsterna.
Skissar vi in en utveckling i linje med målbilden till 2020 och sätter en underleverantörsmultipel på 9 gånger rörelsevinsten på Autoliv så blir avkastningspotentialen drygt 30 procent (se reglaget längst ned för våra tre scenarion).
Givet att investeringsnivån faller som planerar så blir kassaflödena goda. Vår snabbskiss visar att om styrelsen anser att 1 gånger rörelsevinsten före avskrivningar är en rimlig skuldsättningsnivå, så finns 1 miljard dollar att dela ut eller återköpa aktier för till och med 2020. Det innebär i praktiken att 20 procentenheter av avkastningspotentialen vi pratar om ovan kan levereras genom kapitalåterföringar till ägarna.
Att man får pengarna i handen ser vi som ett plus när det råder viss osäkerhet om vilka värderingar bolag som lever på produktion av personbilar ska ha på lång sikt. Multipeln vi använder, EV/Ebit 9, är faktiskt lite högre än var branschen generellt sett ligger just nu (8,2 på 2019E).
Bolag | Avkastning 1 år % | EV / Sales 2019E | EV / EBIT 2019E | EBIT-marginal 2019E % | Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 % | EV / EBIT 2020E |
Autoliv | 28,2 | 1,00 | 8,2 | 12,2 | 6,0 | 7,0 |
Magna | 29,1 | 0,54 | 7,6 | 7,1 | 3,5 | 6,6 |
BorgWarner | -0,6 | 0,90 | 7,1 | 12,7 | 5,5 | 6,3 |
Aptiv | 22,4 | 1,76 | 13,5 | 13,0 | 6,7 | 12,0 |
Delphi Tech. | 0,90 | 7,1 | 12,7 | 3,9 | 6,1 | |
Valeo | -20,4 | 0,61 | 7,7 | 8,0 | 9,0 | 6,6 |
Faurecia | 32,0 | 0,42 | 5,8 | 7,3 | 6,5 | 5,1 |
Continental | 4,7 | 0,80 | 7,3 | 11,0 | 5,9 | 6,7 |
Genomsnitt | 14,2 | 0,8 | 8,2 | 10,0 | 6,2 | 7,3 |
Källa: SvD Börsplus/Factset | ||||||
Definition | Aktiens totalavkastning 12 månader, inklusive utdelning | EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2019E | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2019E | Förväntad rörelsemarginal 2019E | Förväntad årlig tillväxt 2018-2020 | EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2020E |
Den låga värderingen speglar osäkerhet om bilproduktionen på lång sikt. Elbilar är på frammarsch, självkörande system utvecklas, delningsekonomin talar för färre bilar per capita i storstäder. Tror man att personbilen tillhör det förgångna är inte Autoliv rätt aktie.
Å andra sidan väntas produktionen fortsätta att växa på tillväxtmarknader och självkörande fordon kräver nya typer av krockkuddar, på grund av hur förare och passagerare väntas vara positionerade, vilket är en möjlighet för Autoliv.
På kortare sikt tror vi det viktiga är att Autoliv visar att man verkligen kan utvinna den lönsamhet man tror ur sina nyvunna volymer, vilket bör bädda för en viss uppvärdering i så fall. Det blir också intressant att följa om Cevian väljer att stanna kvar som ägare eller om man anser att Autoliv-delen är färdigutvecklad.
Bolagets ledning verkar inte tänka i banor om förvärv och liknande. Målar man med bred pensel finns dock möjliga motiv, som att expandera inom närliggande områden som säten etcetera.
Vi väljer att ha kvar köprådet på Autoliv och aktien i Börsplusportföljen tills vidare. Nästa avstämningsmöjlighet är halvårsrapporten som kommer on en dryg vecka, 20 juli.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.