H&M går över på drip-feed

H&M behåller utdelningen på 9,75 kronor samtidigt som man sänker utdelningen. Reptricket uppnås genom att huvudägaren familjen Persson återinvesterar sin utdelning i nyemitterade aktier via ett program man kallar för DRIP – (Dividend Reinvestment Plan). Det är en drip-feed som behövs. Nettokassan är utraderad och kassaflödet viker. Det tidigare så konservativa H&M har alltmer ”fluff” i balansräkningen. Kanske var det så man räddade resultatet i bokslutet? Nu har dock aktien kommit ner så långt att vi släpper säljrådet tills vidare.
H&M går över på drip-feed - f63294ce-1ef0-4c63-aa65-292d7956b094fitcroph450q80upscaletruew800s432e176463f3fbabd30067431e4ea8d2da297b1f

Meningarna går isär om modejätten H&M (börskurs 145 kronor 31/1) är ett innovativt bolag eller ej. Finansiellt visar man åtminstone stor uppfinningsrikedom med DRIP-upplägget. Det innebär att utdelningsjagande privatsparare kan fortsätta leva i tron att H&M är en stabil utdelningsaktie trots att kassaflödet inte räcker för att täcka kupongen på 9,75 kronor.

För huvudägaren Stefan Persson är det ingen större skillnad. Det är ju ändå något av familjetradition att han stödköper H&M-aktier för miljardbelopp varje år. Då är det ju kanske bättre att pengarna går in i bolaget än att de skickas ut i ”andrahandsmarknaden”.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets