LeoVegas: Motvind i Tyskland

Intäkterna på den tyska marknaden har rasat för LeoVegas. Utvecklingen på övriga marknader är däremot helt okej. Långsiktigt lockar tillväxtmöjligheterna i USA. Det gör även den låga värderingen.
LeoVegas: Motvind i Tyskland - LeoVegas.
90% av LeoVegas intäkter kommer från kasinoprodukter. I våras förvärvades varumärket Expekt, som fokuserar på vadslagning på sport.
LeoVegas 
Börskurs: 36,00 kr Antal aktier: 101,6 m
Börsvärde: 3 658 Mkr Nettoskuld: 121 Mkr
VD: Gustaf Hagman Ordförande: Per Norman

Speloperatören LeoVegas (36 kr) har ett par tunga år i ryggen. Problemen startade med två förvärv (Royal Panda och Rocket X) i Storbritannien hösten 2017 och våren 2018 som med facit i hand inte blev särskilt bra. De brittiska spelmyndigheterna införde kort därefter både högre spelskatter men även andra regleringar.

Utvecklingen i Storbritannien har stabiliserats något senaste åren. Myndigheterna i Storbritannien ser över den nuvarande spellagstiftningen. Resultatet av utredningen är ännu inte färdigställd. Risken är att ännu tuffare regleringar väntar. Samtliga varumärken i Storbritannien har förflyttats till LeoVegas egna plattform. Den brittiska marknaden står i runda slängar för omkring 15% av koncernens intäkter.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 3 991 4 070 4 396 4 747
 – Tillväxt +5,7% +2,0% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat 452 326 396 451
 – Rörelsemarginal 11,3% 8,0% 9,0% 9,5%
Resultat efter skatt 191 269 334 387
Vinst per aktie 1,88 2,65 3,30 3,80
Utdelning per aktie 1,55 1,60 1,70 1,80
Direktavkastning 4,3% 4,4% 4,7% 5,0%
Avkastning på eget kapital 19% 28% 34% 33%
Avkastning på operativt kapital 100%+ 100%+ 100%+ 100%+
Nettoskuld/EBIT -0,1 0,3 -0,2 -0,7
P/E 19,2 13,6 10,9 9,5
EV/EBIT 8,4 11,6 9,6 8,4
EV/Sales 0,9 0,9 0,9 0,8
Kommentar: Rörelseresultat avser justerad Ebit som exkluderar jämförelsestörande poster (vissa immateriella förvärvsavskrivningar). LeoVegas redovisar i Euro, siffrorna är omräknade till SEK.

En annan marknad som varit utmanande för LeoVegas senaste tiden är Tyskland. Landet håller nämligen på att införa en spelreglering. De operatörer som har för avsikt att ansöka och erhålla spellicens måste förhålla sig till ett antal begränsningar.

Exempelvis förbud mot live casino online, insättningsbegränsningar för casino- och pokerspel på 1 000 euro per månad, en obligatorisk maxgräns om 1 euro insats per spin och en femsekundersregel mellan spinnen på slotspel. Föreslagen skatt på produkterna online poker och kasino är cirka 50% av spelöverskottet vilket skulle innebära den högsta spelbeskattningen i Europa. Sverige har 18% i spelskatt jämförelsevis.

Detta har fått stora negativa effekter för de speloperatörer som verkar i Tyskland. Kvartalsrapporten för årets andra kvartal presenterades häromveckan. Omsättningen minskade med hela 81% på den tyska marknaden i andra kvartalet jämfört med föregående år. Den tyska marknaden utgjorde enbart 4% av LeoVegas totala intäkter.

Speloperatörer som inte tänkt söka licens i Tyskland och verkat på så kallade gråa marknader, det vill säga utanför systemet har gynnats. LeoVegas bedömer att det kommer att ta tid innan marknaden normaliserats. Bolaget har skiftat fokus till andra mer lönsamma marknader på kort sikt.

På koncernnivå minskade intäkterna med 13% jämfört med fjolårets andra kvartal. Q2 2020 var visserligen starkt (+17% tillväxt) till följd av mer hemmasittande och nedstängningar i fjol. Exklusive haveriet på den tyska marknaden var tillväxten +3% för koncernen som helhet.

Den justerade rörelsemarginalen som LeoVegas själva lyfter fram landade på 7,9% jämfört med 18,4% Q2 2020. Marginalen under fjolåret var särskilt stark. Samtidigt har LeoVegas ökat marknadsföringskostnaderna. De står nu för 38,8% av omsättningen mot 29,6% andra kvartalet 2020. En nivå på omkring 30% är nog vad man kan vänta sig på längre sikt.

Fokus på kasino men diversifiering mot sport

LeoVegas har som bekant ett tydligt fokus mot kasinoprodukter. En kategori som fick ett stort uppsving under pandemiåret 2020. Men som fått stå tillbaka under 2021. Ungefär 90% av koncernens intäkter kommer från kasinoprodukter av olika slag. Resterande 10% utgörs av intäkter från vadslagning på sport.

Under våren förvärvade LeoVegas varumärket Expekt som är verksamma inom sportbetting. Strategin är att diversifiera intäktsbasen, både på produktnivå men även geografiskt. Expekt lanserades redan 1999 och förvärvades av Betclic Group i slutet av 2009. Expekt var under en period en av de största aktörerna på den svenska marknaden. Marknadsandelarna har dock minskat de senaste åren. LeoVegas framhäver att varumärkeskännedomen är ”väldigt hög bland de relevanta målgrupperna som uppskattar sportspel”.

Förvärvet konsoliderades i räkenskaperna från och med mitten av maj. Kort därefter lanserades “Nya Expekt” inför fotbolls EM. Sportboken har migrerats över till Kambis plattform. LeoVegas lyfter fram att Expekt nästintill fördubblat intäkter och marknadsandel i Sverige sedan förvärvet genomfördes. Expekt omsatte cirka 70 Mkr under 2020. LeoVegas betalade 5 miljoner Euro motsvarande 0,7 gånger omsättningen. Expekt såldes för miljardbelopp till Betclic 2009 jämförelsevis.

Växer snabbt i Nordamerika

Ett annat glädjeämne är utvecklingen på andra sidan Atlanten. I andra kvartalet utgjorde Nordamerika 10% av koncernens totala intäkter. Det avser den kanadensiska marknaden som uppvisar stark tillväxt (+33%). Ontario i Kanada som utgör 40% av landet befolkning förbereder sig på att införa ett lokalt licenssystem för onlinespel. Före detta hockeyspelaren Mats Sundin är LeoVegas varumärkesprofil. Sundin spelade i över tio år för klubben Toronto Maple Leafs i NHL.

LeoVegas har ännu inte lanserat varumärket i USA. Men LeoVegas räknar med att lansera i New Jersey under första halvåret nästa år. För tillfället arbetar bolaget med att anpassa och certifiera teknikplattformen och kommer under hösten påbörja etablering av en lokal organisation. Spelskatten uppgår till 17,5% av spelintäkterna (brutto) i New Jersey. Det blir mycket intressant att följa LeoVegas expansion i USA. Inte minst för att varumärket LeoVegas gissningsvis kan fungera bra i USA.

Utvecklar egna spel – B2B-potential

I början av maj meddelade LeoVegas att de startar en egen spelstudio med namnet Blue Guru Games. Tanken är att utveckla nya spel som både LeoVegas själva kan ha på sin plattformen men också erbjuda spel åt andra operatörer. De första spelen planeras lanseras i slutet av 2021. LeoVegas äger 85% av den nystartade spelstudion. Ambitionen är att producera minst 20 spel kommande 24 månader.

Hur satsningen faller ut får framtiden utvisa. Ambitionen att ta en större del av värdekedjan och på sikt kunna höja marginalerna för koncernen som helhet är positiv. Samtidigt finns det också svårigheter och utmaningar med spelutveckling. Konkurrensen är dessutom tuff.

Efter halvårsrapporten häromveckan har fyra insynspersoner fyllt på sina innehav. Däribland ordförande Per Norman som köpte aktier för 355 000 kronor. De totala insynsköpen uppgick till drygt 1,4 Mkr.

Intäkterna under juli månad steg med 7% mot föregående år. Justerat för utvecklingen i Tyskland var tillväxten 23%. Det är positivt. Samtidigt kommer vissa marknader under perioder påverkas positivt av olika skäl och andra marknader negativt. Hur hela LeoVegas utvecklats är det som är relevant.

Ledningen verkar konfidenta med att uppvisa positiv tillväxt under tredje kvartalet. Vi räknar med 2% tillväxt i år och 8% kommande år. Marknaden för nätspel växer cirka 8-10% per år drivet av förflyttningen från landbaserat spelande till spel på nätet. Marknadstillväxten har accelererat i spåren av pandemin. Faktum är dock att landbaserat spelande fortfarande utgör den absoluta majoriteten i Europa. Att enbart titta på den svenska marknaden där andelen nätspel är hög blir missvisande.

Vi räknar med en rörelsemarginal på 9,5% på sikt. Om LeoVegas spelstudio med egenutvecklade spel blir lyckosam kan marginalerna på lång sikt bli högre än så. Givet en multipel på 10 gånger finns en uppsida på 40% på sikt.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
LeoVegas -13,1 10,9 9,6 0,9 9,0 8,0
Kindred 121,7 12,5 10,1 1,7 16,5 9,4
Betsson 19,7 10,6 9,6 1,5 15,7 5,8
Genomsnitt 42,8 11,3 9,7 1,3 13,7 7,7

Att Nordamerika nu utgör 10% av intäkterna är positivt. LeoVegas har ännu inte lanserat i USA vilket blir en viktig värdedrivare under 2022. LeoVegas har en relativt hög andel reglerade intäkter (65%). På Europanivå har bolaget cirka 2% av den totala kasinomarknaden. Tillväxtmöjligheterna på sikt är goda. Givet att tillväxten accelererar är aktien billig. Det är inte svårt att se uppsida och utvecklingen kan knappast bli sämre i Tyskland.

Det sker en hel del konsolidering i sektorn. LeoVegas är också en möjlig uppköpskandidat på sikt. Kanske den tydligaste i sektorn bland de svenska operatörerna. Men man skall aldrig uteslutande bygga sina investeringsidéer med utgångspunkten att bolaget blir uppköpt. LeoVegas är dock intressant på egna meriter. Rådet blir köp.

LeoVegas tio största ägare Andel
Gustaf Hagman 8,26%
Avanza Pension 4,57%
Torsten Söderberg med familj 4,44%
Goldman Sachs Asset Management 3,57%
LOYS AG 3,54%
LeoVegas AB (publ) 2,59%
Lombard Odier Asset Management 2,28%
Pontus Hagnö 2,21%
Robin Ramm-Ericson 2,21%
Man FRM 1,87%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF