Analys
MAG Interactive: Blir Word Domination dominant?
Appspelet Word Domination ligger högt på topplistorna en vecka efter lansering. Det kan snabbt falla tillbaka men det kan också bli en skön revansch för aktieägarna i MAG (27,75 kr).
Börsplus har följt MAG sedan noteringen på 44 kronor i december 2017. Runt 24 kronor köpte vi in aktien till Börsplus portfölj. I tisdags eftermiddag meddelades att nya spelet Word Domination nått topp-10 i kategorin ordspel i 116 länder i Apples appstore.
MAG Interactives tidigare storsäljare inom ordspel är Ruzzle och framför allt Wordbrain. De drar många år efter lansering fortfarande in 40 till 100+ Mkr per år.
Så vad är potentialen för Word Domination?
Stor är det korta svaret. Särskilt i relation till MAG Interactives rätt nedpressade börskurs. Två krux återstår dock.
1. Många spel ligger korta perioder superhögt på topplistorna för att sedan falla tillbaka och försvinna i bruset. Det verkar exempelvis ha hänt Zlatans mobilspel där börsnoterade ICTA är delägare (allt talar dock för att MAG är bättre förvaltare av sina spel).
2. Att ligga högt på topplistorna är inte samma sak som höga intäkter. Lilla spelbolaget Qiiwi på Spotlight Stockmarket utvecklar spelet Backpacker tillsammans med MAG som förläggare. Spelet är oerhört populärt i sin kategori men omsätter ändå bara bortåt 15–20 Mkr.
Nästa kvartalsrapport bör ge fler ledtrådar kring båda punkter.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.