När kan Svedbergs öppna vinstkranen?

Efter flera svaga år blev coronaåret 2020 bra för badrumsföretaget Svedbergs tillväxt och marginaler. Mycket var nog pandemieffekter men ett större danskt förvärv i december talar för optimism åtminstone internt i bolaget.
När kan Svedbergs öppna vinstkranen? - svedbergs-900×472
Svedbergs är en ledande nordisk tillverkare av badrumsinredning. Försäljning sker genom varumärkena Svedbergs, Macro Design och Cassøe. Sverige är bolagets största marknad.
Svedbergs
Börskurs: 50,60 kr Antal aktier: 21,2 m
Börsvärde: 1 072 Mkr Nettoskuld: 182 Mkr
VD: Per-Arne Andersson Ordförande: Anders Wassberg

Svedbergs (50,60 kr) är en leverantör av kompletta badrumslösningar. Företaget erbjuder genom sina tre varumärken ett heltäckande sortiment av produkter som exempelvis tvättställ, duschar och badrumsskåp. Sverige är bolagets största marknad men försäljning sker i hela Norden.

Svedbergs grundades redan 1920. Koncernen har drygt 240 anställda och huvudkontor i Dalstorp i Västergötland.

Affärsvärldens huvudscenario 2020 2021E 2022E 2023E
Omsättning 649 779 810 843
 – Tillväxt +6,6% +20,0% +4,0% +4,0%
Rörelseresultat 66 105 101 101
 – Rörelsemarginal (Ebita) 12,0% 13,5% 12,5% 12,0%
Resultat efter skatt 48 73 71 71
Vinst per aktie 2,28 3,50 3,40 3,40
Utdelning per aktie 1,25 1,93 2,09 2,15
Direktavkastning 2,5% 3,8% 4,1% 4,2%
Avkastning på eget kapital 24% 30% 25% 23%
Avkastning på operativt kapital 36% 59% 47% 42%
Nettoskuld/EBIT 2,8 1,9 1,9 1,9
P/E 22,2 14,5 14,9 14,9
EV/EBITA 18,9 11,9 12,4 12,4
EV/Sales 1,9 1,6 1,5 1,5
Kommentar: Vi använder Ebita istället för Ebit som lönsamhetsmått.

I december förvärvades det danska familjeföretaget Cassøe vilket därmed också breddat Svedbergs verksamhet till Danmark. Cassøe är en leverantör av blandare samt badrumsinredning.

Koncernens försäljning sker både till konsument via aktörer som Bauhaus och Bygghemma och till projekt- och byggmarknaden. Exakt hur fördelningen ser ut redovisas inte men för varumärket Svedbergs utgjorde konsumentförsäljningen 60% och projektförsäljningen 40% under 2020.

Fördelat över geografiska marknader och varumärken ser bolagets försäljning ut som nedan.

Pandemin har gynnat bolaget då fler valt att prioritera hemmet. Omsättningen 2020 ökade med 6,6% till knappt 650 Mkr efter att ha minskat under de föregående två åren. Exklusive Cassøe ökade omsättningen med 5,6%. Konsumentförsäljningen är det som drivit den goda tillväxten och projektförsäljningen har utvecklats svagare till följd av lägre aktivitet inom nybyggnation.

2021 har omsättningen fortsatt att öka över samtliga varumärken och marknader. Första halvåret landade omsättningen på 421 Mkr vilket motsvarar en ökning på 27% mot föregående år. Organiskt exklusive Cassøe är det en ökning med 13,4%. Även lönsamheten har lyft från ensiffriga Ebita-marginaler 2018 och 2019 till 12% 2020 och 14,7% i år.

Svedbergs har tidigare under många år haft obefintlig eller negativ organisk tillväxt. Senaste förvärvet (Macro Design) gjordes 2016 då Stena också kom in i ägarbilden. Med Stena som ny huvudägare har strategin breddats i alla ledder samtidigt som bolaget presterat klart sämre än historiskt.

Nyförvärvade Cassøe har visat fin tillväxt med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på cirka 17% under de tre senaste åren och 14% hittills i år. 2020 var omsättningen cirka 60 MDKK. Bolaget med produkter mot medium- och premium-segmentet är också mer lönsamt än Svedbergs med en Ebita-marginal på 24% under 2021. Köpeskillingen uppgår till maximalt 70 MDKK motsvarande 97 Mkr, varav den fasta delen av köpeskillingen uppgår till 64 MDKK (89 Mkr) på kassa och skuldfri basis. Förvärvet finansieras genom befintlig kreditram och bankmedel. Det motsvarar en förvärvsmultipel på knappt 1,2x omsättningen. Grundarsonen Michael Cassøe fortsätter som VD för Cassøe.

Frågan är om Svedbergs nu tack vare förvärvet nått en permanent högre nivå av tillväxt och lönsamhet. Bolagets mål är sedan tidigare är att växa omsättningen med 10% (inkl. förvärv) och nå en rörelsemarginal (Ebita) om 15%. Det är ambitiösa mål om man bara ser till den närmsta historiken innan corona.

Enligt bolaget ska antalet byggstarter och försenade projektstarter till följd av pandemin kommit igång igen sedan oktober. Även statistik från SCB visar på en ökad byggtakt. Det är positivt. Samtidigt har risken för allvarlig potentiell cementbrist uppdagat sig efter att Cementa kan tvingas stoppa sin kalkbrytning på Gotland. Att någon kris skulle tillåtas vara långvarig förefaller dock som osannolikt.

Konsumentförsäljningen har som sagt varit gynnad av corona. Det är troligt att folk börjar prioritera annat än hemmet nu när samhället öppnat upp och många är vaccinerade. Badrum är dessutom en sällanköpsvara. Svedbergs vittnar likt många andra om ökade råvarupriser och priser för frakt och har kommunicerat prishöjningar för att kompensera detta. Det kan kanske på marginalen ytterligare minska renoveringsviljan hos folk.

Under 2021 har Svedbergs också lanserat fler produktnyheter än på många år vilket bolaget menar bidragit till tillväxten och ökad lönsamhet.

I tabellen nedan jämför vi Svedbergs med andra liknande produktbolag.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
Svedbergs 112,6 14,9 11,9 1,5 12,5 4,0
Nobia 28,1 10,4 8,6 0,9 10,2 4,5
Balco 11,9 17,6 13,7 1,7 12,1 16,8
Inwido 82,0 14,4 12,0 1,4 11,4 2,4
Nordic Waterproofing 92,9 15,6 13,9 1,5 10,7 4,3
Lindab 66,3 19,3 15,4 1,8 11,8 3,9
Systemair 87,4 24,8 17,2 1,9 11,2 5,9
Genomsnitt 68,7 16,7 13,3 1,5 11,4 6,0
Källa: Affärsvärlden / Factset

Svedbergs är det bolag ovan som kursmässigt har gått bäst senaste året. Givet våra estimat värderas bolaget något lägre än genomsnittet. Även förväntad tillväxt är något lägre än genomsnittet medan förväntad lönsamhet är lite högre.

Affärsvärldens huvudscenario

  • Tillväxt. Vi räknar med 20% tillväxt i år. Första halvåret är omsättningen upp 27%. Andra kvartalet är säsongsmässigt svagare då juli normalt har låg försäljning. Vi skissar på en avmattad tillväxt på 4% kommande år.
  • Lönsamhet. Vi tippar att rörelsemarginalen (Ebita) landar runt 13,5% för 2021. Vi vågar inte riktigt räkna med en så hög marginal några år ut utan räknar mer konservativt med 12%.
  • Värdering. Svedbergs värderas nu till EV/Ebita 14 motsvarande PE 17,4. Använder vi en något mer försiktig multipel på 12 gånger rörelsevinsten ger våra antaganden en avkastningspotential kring 3%.

Slutsats

Det är positivt att Svedbergs lyft lönsamheten betydligt i år. Svedbergs har dock inte någon lång historik av förvärv och visst finns det en risk att verksamheten inte lyckas lyfta koncernens lönsamhet permanent. Svedbergs har varit en pandemi-vinnare och vi vågar inte räkna dessa lönsamhets- och tillväxt-siffror som bestående i vårt huvudscenario. Därmed ser uppsidan begränsad ut (+3%). I ett mer optimistiskt scenario med högre lönsamhet finns det dock uppsida (+59%). Vi landar i ett neutralt råd.

Tio största ägare i Svedbergs Värde (Mkr) Kapital Röster
Stena 298 29,0% 29,0%
Nordea Fonder 141 13,8% 13,8%
If Skadeförsäkring AB 118 11,5% 11,5%
Avanza Pension 31 3,0% 3,0%
Sune Svedberg 27 2,6% 2,6%
Ida Svedberg Sandström 21 2,1% 2,1%
Nordnet Pensionsförsäkring 20 2,0% 2,0%
Anna Svedberg 12 1,2% 1,2%
Taaleri Rahastoyhtiö Oy 12 1,2% 1,2%
Nordea Funds (Lux) 11 1,1% 1,1%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF