Organisk tillväxt i Oboya

Oboya Horticulture, en leverantör av förbrukningsvaror till odlingsindustrin, har ambitiösa tillväxtplaner där bolaget strävar efter att växa mer än 20 procent organiskt per år och nå en omsättning över miljarden 2020. Dit är vägen lång, men att bolaget nyligen vänt till vinst är ett steg i rätt riktning.
Organisk tillväxt i Oboya - 952c59cf-dcd1-4bfa-b065-88d80a350214fitcroph450q80upscaletruew800s4f3107afee2c731c4fa12833ccee5b5a76901b93

Oboya Horticulture (börskurs 15,30 kr 18/1) är verksamt som leverantör till kunder inom odlingsindustrin. Affärsidén är att vara en totalleverantör av förbrukningsvaror till odlare och distributörer av exempelvis kryddor, blommor, frukter, bär och liknande. De använder dagligen produkter som torv, gödsel, växtnäring, krukor, förpackningar, etiketter, vagnar, transportkärl och displayer i sin verksamhet. Produkter som Oboya alltså tillverkar, lagerhåller och säljer.

Den globala marknaden för tillbehör till blomster- och odlingsindustrin uppges av bolaget vara värd omkring 70 miljarder kronor. Överlag är marknaden fragmenterad med ett antal distributörer som köper produkter från ett stort antal tillverkare. Tanken i Oboya är att genom ett brett produktutbud agera totalleverantör till odlarna som därmed kan minska antalet leverantörer och effektivisera sina inköp.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco