Oriflame: Sprickor i spacklet

Sminkföretaget Oriflame kom med en dålig halvårsrapport. Omsättningen krymper rejält i exempelvis Ryssland. Oron är att Oriflames affärsmodell inte klarar konkurrensen. Då är fallhöjden i aktien stor. Höga bruttomarginaler och historisk tillväxt talar dock för en rejäl potential i andra vågskålen.
Oriflame: Sprickor i spacklet - c4feba17-acad-4901-863e-107a5b9ba689fitcroph450q80upscaletruew800s25c86c28a105f43d247f261bc206187c0e95a772

Oriflame (280 kr) har en speciell affärsmodell som bygger på att privatpersoner, ”konsulenter”, agerar återförsäljare åt bolaget. Den typiska konsulenten är en kvinna i ett utvecklingsland som vill kunna tjäna en hacka vid sidan av de dagliga sysslorna. Bolaget är globalt men huvudmarknaderna hittar vi i utvecklingsländer som Ryssland, Turkiet eller Indonesien.

Idag är börsvärdet kring 16 miljarder kronor. Oriflame har runt 6 130 heltidsanställda. I fjol fyllde bolaget 50 år vilket kröntes med ett fint bokslut. Inledningen på 2018 har varit tuffare. Idag har halvårsrapporten släppts och aktien är ned ungefär 13 procent i skrivande stund.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco