Slutknorrat i Haldex?

Med en huvudkonkurrent som storägare har det legat en våt filt över Haldex i flera år. Kan nya ägare och styrelse få underleverantören på rull igen?
Slutknorrat i Haldex? - Haldex PIC
Haldex med sitt huvudkontor i Landskrona säljer bromssystem till tunga lastbilar och tillhörande trailers. Haldex har cirka 2300 anställda och säljer på en global nivå.

Fordonsunderleverantören Haldex utförslöpa på börsen började efter en utdragen budstrid kring bolaget 2016-2017. Kampen om Haldex är ett stycke börshistoria, och en grundlig och läsvärd genomgång kan läsas i reportaget Kämpar för sin existens på afv.se. En kortfattad förklaring till den situation bolaget nu befinner sig i kan dock vara på sin plats.

Marknaden för Haldex produkter, det vill säga bromssystem och luftfjädringsslösningar till lastvagnar och andra fordon, är mycket konsoliderad i Europa och Nordamerika. Bolaget har egentligen bara två konkurrenter här och det är tyska Knorr-Bremse och belgisk-amerikanska Wabco, som båda är betydligt större än Haldex. Därför var det kanske inte så konstigt att den största av de två, Knorr-Bremse, lade ett bud på Haldex 2016. Budet gick dock inte igenom av konkurrensmässiga skäl, men Knorr-Bremses viktiga, budblockerande, ägarandel över tio procent har funnits kvar i Haldex fram tills nyligen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets