Thule: Friluftsvarumärke eller biltillbehörsbolag?

Är 14 gånger rörelseresultatet billigt för ett välskött varumärkesbolag med fin tillväxt? Eller är det snarare en hög multipel på toppvinster i en cyklisk biltillbehörsverksamhet? Vi ger vår syn på Thule.
Thule: Friluftsvarumärke eller biltillbehörsbolag? - 6ed01dd5-009c-4a58-8fd2-8b8e6664f4dbfitcroph450q80upscaletruew800s2d7b83590be9d91cd66fba32f280f801c46e7b59

Malmöbaserade Thule (172 kr) är världsledande inom framför allt takboxar, takräcken och cykelhållare till personbilar. Globalt sett är marknadsandelen över 50 procent. Thule sköter såväl produktutveckling som tillverkning och försäljning via detaljhandelspartners och specialiståterförsäljare i 140 länder.

Produktinnovation och det starka varumärket som förknippas med sport och friluftsliv är två viktiga konkurrensfördelar. Thules produkter återfinns generellt i premiumsegmentet och tenderar vara dyrare än konkurrenternas.

En stor förhoppning i Thule är bolagets ambition att nyttja det starka varumärket för att bryta sig in i nya produktkategorier. Särskilt handlar det om bagageväskor (80 mdr kronor relevant marknad för Thule) och barnsittvagnar (10 mdr kronor relevant marknad).

I bägge fall har man slagit sig in på marknaden med mer sport-/friluftsrelaterade instegsprodukter som ligger ganska nära Thules nuvarande varumärkesprofil. Men ambitionen på längre sikt (5-10 år) är att vara en seriös utmanare och knycka en rejäl del av den totala kakan.

Hinder saknas förstås inte. Bägge kategorier är mogna redan i dag med jättar som Samsonite inom bagageväskor och Bugaboo inom barnvagnar – tillsammans med mängder av mindre konkurrenter. Thule har nog en god chans hos kunder som redan är bekanta med varumärket, men stora framgångar på massmarknaden ska man kanske inte räkna med i närtid även om satsningen är lovande.

Facit så här långt är att…

  • …satsningen på barnprodukter går bra. Affärsområdet ”Active with Kids” växte med 40 procent under 2017 och utgjorde då 8 procent av koncernens omsättning. Tillväxten uppges ha varit god även under 2018 bland annat drivet av den nya barnvagnen Thule Sleek.
  • …satsningen på bagageväskor är lite av ett frågetecken. Affärsområdet ”Packs, Bags & Luggage” minskade omsättningen med 3 procent under 2017 och utgjorde då 14 procent av koncernens omsättning. Men delvis är tappet drivet av gamla restprodukter på dekis som CD- och kameraväskor som följde med förvärvet av Case Logic 2007. Under 2018 verkar utvecklingen ha fortsatt ungefär i samma stil eller kanske något bättre.

Måste dessa nysatsningar lyckas eller är det mer av en bonus?

De analytiker som följer bolaget räknar med ungefär 10 procents årlig organisk tillväxt under kommande år. Med tanke på det begränsade tillväxtutrymmet inom biltillbehör där Thule redan dominerar marknaden, så är nog tolkningen att framgång inom de nya produktkategorierna ligger i förväntningarna. Blir det inte så finns alltså risk för bakslag i aktien.

Det höga tempot inom produktutveckling kostar också pengar. I tredje kvartalet påverkade satsningarna rörelsemarginalen negativt med 1,6 procentenheter. Efter flera år med successivt stigande rörelsemarginal har trenden nu därför vänt och marginalerna minskat två kvartal i rad. Tänker man å andra sidan bort dessa extrakostnader så tycks verksamheten i övrigt fortsatt prestera starkt med en rörelsemarginal på 18,7 procent i Q3.

Bolagets finansiella målsättning är att nå 20 procents rörelsemarginal på lite sikt. Historiskt har Thule lyckats nå sina mål och har höjt de finansiella målen två gånger sedan börsnoteringen 2014 vilket imponerar.

Thule
Börskurs: 171,00
Antal aktier (miljoner): 103,2
Börsvärde: 17 647 Mkr
Nettoskuld: 1 561 Mkr
VD Magnus Welander
Styrelseordförande Bengt Baron
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E
Omsättning 6 430 6 880 7 224
– Tillväxt 10% 7% 5%
Rörelseresultat 1 170 1 307 1 373
– Rörelsemarginal 18,2% 19,0% 19,0%
Resultat efter skatt 834 967 1 024
Vinst per aktie 8,08 9,37 9,93
Utdelning per aktie 6,50 7,00 7,50
Direktavkastning 3,8% 4,1% 4,4%
Operativt kapital/omsättning 18% 18% 18%
Nettoskuld/EBIT 0,6 0,4 0,2
P/E 21,2 18,2 17,2
EV/EBIT 15,7 13,9 13,1
EV/Sales 2,9 2,6 2,5

Vi ser det som en nyckelfråga om man ska betrakta Thule som ett halvbilligt varumärkesbolag med fin tillväxt – eller ska man kanske snarare se värderingen som hög på toppvinster i en cyklisk biltillbehörsverksamhet?

Många av bolagets produkter faller nog delvis in i lyx- och semesterkategorin som kan ta stryk om folk får mindre pengar i plånboken. I sådana tider kanske det ligger närmre till hands att köpa billigare varumärken, eller kanske vänta helt och hållet med att köpa nytt. Då är det också färre som köper nya bilar vilket borde påverka negativt.

I finanskrisen gick Thule nästan under (även om det till stor del berodde på hög skuldsättning snarare än stora förluster). I dag står nog bolaget mer stabilt. Men aktien lär inte överprestera om konjunkturen vänder.

Det finns också ett starkt cykliskt inslag i affärsområdet ”RV Products” (13 procent av omsättningen 2017) som bland annat tillverkar markiser och tält för husbilar och husvagnar. I USA svajar den marknaden rejält just nu. Till exempel har husbils- och husvagnstillverkaren Thor Industries kollapsat på börsen och svenska underleverantören Dometic har tappat en tredjedel av börsvärdet på några månader. Thule är inte särskilt stora i USA och rapporterar fortsatt tillväxt – men risken finns ju ändå att smittan sprider sig så småningom. Kanske om/när räntan stiger något mer?

Å andra sidan försöker Thule aktivt bredda sig till mer konjunkturstabila segment. Och det finns en strukturell trend i att vi lägger allt mer pengar på semester, friluftsliv och sportaktiviteter.

Tabellen nedan visar ett antal olika bolag inom fordonstillbehör och friluftsliv sorterade från högst till lägst värdering. Det är svårt att dra några slutsatser på ett så spretigt bolagsunderlag, annat än att värderingarna på de flesta håll ligger kring 10 gånger rörelseresultatet medan Thule handlas till 14,6x.

Bolag Verksamhet Avkastning 1 år % P/E 2019E EV / Ebit 2019E EV / Sales 2019E Ebit-marginal 2019E % Årlig tillväxt omsättning 2018-2020 %
Clarus Utomhusutrustning för klättring, skidåkning, sport 45,6 30,5 23,9 1,5 6,1 8,6
Thule Fordonstillbehör, väskor, barnvagnar -6,3 18,1 14,6 2,8 19,0 7,2
Horizon Global Fordonstillbehör för släp/fritidsfordon -84,9 13,1 0,4 3,2 2,1
Fenix Outdoor Kläder och utrustning för friluftsliv -13,7 14,5 10,3 1,7 16,7 5,8
Dometic Produkter för fritidsfordon -32,5 9,2 9,1 1,4 15,1 3,3
Callaway Golf Golfutrustning och kläder/tillbehör 19,4 15,0 8,8 0,9 10,5 12,8
Johnson Outdoors Utomhusutrustning för camping, fiske, dykning 6,1 14,9 8,7 0,9 10,0 3,4
Brunswick Båttillbehör och träningsutrustning -10,2 9,4 7,5 0,9 11,6 6,4
Genomsnitt -9,6 16,0 12,0 1,3 11,5 6,2
Källa: SvD Börsplus / Factset

Det kan vara köpläge i Thule som pressats mer än börsen i stort senaste månaderna. Värderingen på aktien är inte det som avskräcker oss mest.

Däremot tycks marknaden redan ha tecknat in ganska stora framgångar inom bagageväskor och sittbarnvagnar. På kort sikt tynger satsningarna dessutom marginalerna. Vi följer också noggrant utvecklingen på RV-marknaden som är ett orosmoment.

Även om det finns lite uppsida i Thule ser vi därför ingen anledning att slänga oss över aktien här och nu.

Thules 10 största ägare Andel
AMF Försäkring & Fonder 13,24%
Lannebo Fonder 5,48%
Nordea Fonder 5,25%
Handelsbanken Fonder 4,31%
BlackRock 3,48%
Swedbank Robur Fonder 3,38%
Franklin Templeton 3,15%
ODIN Fonder 3,07%
Vanguard 2,72%
Norges Bank 2,45%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Invesco
Annons från Trapets