10 frågor: vd Georgi Ganev

Hur har premiäråret på börsen varit?

– Väldigt händelserikt. Noteringen tog mycket tid och utöver det har vi gjort ett antal strategiska förvärv. Dustin har växt och stärkt positionerna – och det på en tuff it-marknad som har varit ganska kämpig 2015.

Hur ser du på kursutvecklingen från introduktionspriset 50 kronor till dagens 60 kronor?

– Det har jag ingen uppfattning om. Det får andra bedöma.

Vilka lockup-avtal om aktieförsäljning tar slut nu på årsdagen 13 februari?

– De stora ägarnas, som Altor, inlåsningsklausuler löpte ut i augusti. Den 13 februari släpper lockupen för ledningen och tidigare nyckelpersoner.

Hur utvecklas konkurrensen?

– Inom handeln mot konsumenter har konkurrensen varit väldigt tuff och har skärpts under året. Där har vi prioriterat lönsamhet och vi har tappat ­volym. I vårt kärnsegment, ­affären mot företag, har konkurrensen varit ungefär som tidigare. Vi håller oss starka i det segmentet.

Er försäljning på årsbasis är 8 miljarder. Men ni talar om en marknad på 100 miljarder. Hur stort är bolaget om säg fem år?

– Vi har en ambition att växa 8 procent organiskt om året under de kommande fem åren.

Ni är alltså nästan 50 procent större om fem år. Har ni då 50 procent fler anställda?

– Det är inte nödvändigt. Vi kan skala på vår nordiska plattform och klara oss med mindre personalökningar.

Hur ser ni på fördelningen i affärer mot konsument respektive företag om fem år?

– Jag tror det ser ut ungefär som i dag, över 90 procent till företag.

Hur ser er förvärvsstrategi ut?

– Historiskt sett har vi förvärvat nästan lika mycket som vi har växt organiskt. Vi har växt 8 procent om året organiskt och med nästan 7 procent om året genom förvärv under de senaste tio åren. När vi nu begränsar oss till Norden under de kommande åren kommer det att handla om mindre förvärv, snarare för att bredda vår produktportfölj än att förvärva oss in på nya marknader. Det talar för att förvärvsandelen kommer att vara lite lägre under de kommande åren, ett par procentenheter per år kanske.

Hur ser ni på expansion i nya länder?

– Vi har en relativt låg marknadsandel på nordisk basis. Så vi anser att vi kan växa flera år på hemmamarknaden innan vi börjar expandera utomlands.

Finns ni i fler länder om fem år?

– Nuvarande strategiska plan innefattar enbart Norden. På sikt finns goda möjligheter att expandera internationellt, då vår modell bedöms leverera även där.

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF