10 frågor: vd Tormod Gunleiksrud


Hur upplevde du den första tiden på börsen?

– Jag har egentligen bara ­positiva erfarenheter.

Men kursen har fallit sedan introduktionen.

– Bolagets introduktionskurs var 93 kr, aktien steg inledningsvis. Som det är på marknaden just nu är det väl inte så konstigt att vi som är ett verkstadsbolag har fallit ner en del. Annars har jag inga speciella uppfattningar om aktiekursen.


Du köpte 10 000 aktier här­om­dagen. Hur många har du nu?

– 406 000.


Hur ser du på att köpa flera aktier?

– Det vill jag egentligen inte kommentera. Men det här var de första aktierna jag köpte ­efter noteringen och jag ser det som en god affär.


Hur ser du på konkurrens­situationen?

– Det finns många lokala konkurrenter, men det finns ingen fullt ut internationell spelare. Vi är den enda spelaren med globalt nätverk för försäljning och service.


Ni har en fabrik i Kina. Hur är utvecklingen där?

– Marknaden i Kina är svag. Kapitaltillgången i Kina, som är avgörande för bostadsbyggande, har varit stängd. Regeringen kör på med infrastrukturinvesteringar, men mest inom områden som inte direkt påverkar oss. Men vi har sett en liten ljusning i juli i Kina. Det vi ser är att det finns projekt och till priser vi kan acceptera, men bristen på kapital gör att affärsvillkoren är oattraktiva. Det finns dock fortsatt goda möjligheter att exportera ut från Kina. Exempelvis har Mellanöstern varit starkt under året.


Mer än hälften av vinsten kommer från service och efter­marknad. Är det modellen framöver också?

– Det är en av de saker som gör bolaget attraktivt, eftersom det betyder att vi har stor motståndskraft i ­nedgångar och att bolaget även i ­tuffa tider har bättrat på sin intjäning.


Ni överträffade det finansiella målet om 17 procent i rörelsemarginal under första halvåret. Har ni ett högre mål i bakfickan?

– Vi har ingen annan målsättning än de finansiella mål som vi har upprättat och kommunicerat. De mål vi har är bra.


Vad känner ni av konjunkturen, upp eller ned?

– Det är så pass god fart i många stora ekonomier, som Nordamerika, Europa och stora delar av Mellanöstern, att vi där upplever stabila marknader med goda affärsmöjligheter.


Har ni någon förvärvstaktik?

– Vi har en M&A-agenda, men väljer att inte vara tydligare än så. Det var tack vare vårt ­ senaste förvärv som vi fick det största kontraktet i bolagets historia.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.