11 frågor: vd Henrik Lange


Du har rekryterat en ekonomidirektör från SKF. Har du anställt fler från SKF?

– Svaret är nej. Och nej, det är inte en armé av SKF:are som ska in på Gunnebo.

Hur ofta träffar du människor som tror att du säljer stängsel?

– Gemene man på gatan eller i grannskapet är övertygade om att vi säljer spik och stängsel.


Men det gör ni inte. Är det ett problem?

– Jag ser inte det som ett problem. De flesta som satt upp staket och köpt spik har kommit i kontakt med Gunnebos produkter. Men våra kunder vet att vi säljer säkerhetslösningar.


Hur ser du på företaget efter fyra månader som vd?

– Väldigt mycket möjligheter. Det handlar om att öka produktiviteten och sedan nå en lönsam tillväxt genom att använda de enheter vi har på ett bättre sätt. Gunnebo är uppbyggt av ganska många förvärv under en längre tid och det finns ­väldigt mycket av kunnande och smarta lösningar som isolerade öar. Det finns ytterligare potential att knyta ihop säcken och få stordriftsfördelar i det här systemet. Just nu gör vi en genomlysning av företaget och tittar på de befintliga strategier vi har. Samtidigt har jag en dialog med styrelsen om hur inriktningen ska se ut. Vi planerar en kapitalmarknadsdag under våren och då tänker vi förklara vad vi vill göra med bolaget framgent.


Hur ser du på de finansiella målen i bolaget?

– Vi har de mål vi har och de förhåller vi oss till. Vi kommer att jobba hårt med ständiga ­förbättringar. Det är inte min första punkt att revidera dem.


Bolagets marginalmål och tillväxtmål har inte nåtts något år under Per Borgvalls tid. Vad talar för att du ska lyckas?

– Jag ser att det finns en potential i bolaget. Jag jämför med hur vi jobbade på SKF och jag tror att man kan jobba effektivare. Men framtiden får utvisa om jag lyckas.


Hur ser du på tillväxten? ­Försäljningen har varit oförändrad i fem år?

– Det behövs någon form av tillväxt i systemet för att öka lönsamheten. Inget bolag kan svälta sig till lönsamhet och jag håller med om att vi har ett jobb att göra med att bevisa att vi kan hitta lönsam tillväxt. Det handlar om att jobba smartare.


Din företrädare flyttade tyngdpunkten i tillväxten från Europa till Asien. Hur ser du på det?

– Asien är bra. Samtidigt kan jag se att vi har våra största ­utmaningar och den största förbättringspotentialen i Europa. Ska vi långsiktigt lyckas måste vi få ordning på Europa. Två tredjedelar av vår verksamhet finns i Europa och där måste vi få bättre lönsamhet. Det är min analys.


Personalminskningar?

– Jag ser att vi måste jobba ­resurssnålare framöver.


Hur ser du på förvärv?

– Självklart har vi en radar i gång för att se vad vi skulle kunna förvärva. Vi köpte ett bolag i Spanien i juli.


Aktiekursen har stigit 3 procent per år under 18 år på börsen. Blir det mer med dig?

– Helt klart har jag en ambition åt det hållet. Det är också därför jag har köpt nästan 37 000 aktier.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.