8 frågor: vd Niklas Savander


Hur ser du på rapporten?

– Som helhet var den sämre än vi väntade oss och klart någonting som vi inte hade planerat för. I vår bransch så ser vi alltmer stora enskilda affärer.


Hur märks det hos er?

– Vi har just nu den historiskt sett största pipelinen av stora enskilda affärer som vi jobbar med, men på grund av den här utvecklingen blir det en ojämnare orderingång. Det är helt enkelt svårare att förutspå exakt i vilket kvartal de här sakerna kommer in och det var speciellt tydligt under tredje kvartalet.


Är det en trendmässig förändring?

– Jo. Den trendmässiga förändringen är att det blir ojämnare. I stället för att ha en stadig ingång av projekt med en eller två linjäracceleratorer eller gammaknivar märker vi att det kommer större och större projekt i skurar. Antingen får man jättemycket av dem eller så får man ingenting och i år (under tredje kvartalet, reds anm) nådde vi en exceptionellt låg nivå.


Ni vill inte utveckla hårdvara till protoncentra?

– Vi har absolut inga planer på att bygga en hårdvaruaffär på proton-området. Däremot har vi ju en väldigt bra och avancerad verksamhet när det gäller mjukvara till protoncentrum. Det betyder två saker för oss: bra affärer och en inblick i affärsverksamheten kring protoncentrum.


USA är utsatt. Varför är det så?

– I USA är drivkraften bakom de här förändringarna den stora sjukhuskonsolideringen som pågår där. Affärerna blir mer och mer komplicerade och det blir ojämnare med orderingången. Samtidigt har vi jättebra momentum med gammaknivarna i USA. Ersättningsnivåerna för behandling med gammaknivar i det amerikanska sjukvårdssystemet gick upp 42 procent i november.


Hur utvecklas USA-marknaden?

– Vi hade räknat med total tillväxt i USA på 4–6 procent, men tillväxten just nu är noll.


Du säger att kunderna i USA blir tio gånger större. Hur lång tid tar det att komma över den här puckeln så att försäljningen kan normaliseras?

– Det är en bra fråga. Utvecklingen är trots allt en bra trend för Elekta. USA-marknaden är den region i världen där vi har lägst marknadsandelar, kring 23 procent. Med de här större upphandlingarna, med mer professionella inköp, så blir både vi och vår konkurrent inbjudna att offerera. Det har medfört att vi är inblandade i många affärer där vi tidigare inte ens blev tillfrågade.


Goda nyheter alltså?

– Trots att marknaden går nedåt och att branschen konsolideras så ger det oss de facto en ny öppning för oss att vinna marknadsandelar i USA. Givetvis kommer vi inte att vinna alla, men vi har relativt sett mer att vinna än att förlora på den här trenden.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.