Absolut storsatsar på nya marknader

Absolut vodka fortsätter att skörda försäljningsframgångar. Det visar den senaste kvartalsrapporten från Vin & Sprit. Nu växlar bolaget upp satsningen på Absolut i ett tiotal länder, och kommer att fokusera än mer på nyheter. I dagarna lanseras den nya smaken Apeach.

– Vi har haft ett väldigt bra första kvartal med en god tillväxt i USA och en än bättre i övriga världen, säger Ketil Eriksen, ny affärsområdeschef för Absolut Spirits på Vin & Sprit.

NY CHEF, NY SMAK: Ketil Eriksen med en flarra Apeach.

Vin & Sprits affärsområde Absolut Spirits redovisade för första kvartalet en volymökning om 8 procent jämfört med samma period förra året. Utvecklingen är direkt kopplad till försäljningen av Absolut vodka. En förklaring till försäljningsframgångarna är lanseringen av smakerna Raspberri och Apeach, där Apeach nyligen börjat säljas i distributionsledet. I dagarna ska den finnas tillgänglig för allmänheten.

Försäljningsframgångarna var extra stora i bland annat Mexiko, men också på flera viktiga marknader i Europa.

Nominellt blev första kvartalets omsättning oförändrad jämfört med samma period förra året. Det är ett resultat av den svagare dollarn. Exkluderas däremot valutaeffekten ökade omsättningen lika mycket som volymen. Rörelseresultatet hade förbättrats med 5 procent om man räknat bort dollareffekten. Nu försämrades den i stället med minus tre procent till 348 miljoner kronor.

Ökar i USA
På den viktiga USA-marknaden har Absolut ökat försäljningen med 5 procent, och i övriga världen med hela 22 procent, under första kvartalet. Ketil Eriksen räknar med att även för 2005 kunna ligga kvar på mellan 3 till 5 procents tillväxt där, och plus 10 procent i resten av världen.

– Vi har funnits i USA i 25 år och ständigt ökat försäljningen. I dagsläget är det inte lika lätt att öka så kraftigt som vi tidigare gjorde. I resten av världen befinner vi oss i en helt annan fas. När man bygger upp en verksamhet är det lättare att öka kraftigt, säger Ketil Eriksen, som är nöjd med utvecklingen i USA.

– Där är en stenhård konkurrens där. De senaste åren har det lanserats ungefär en vodkasort i veckan. I ljuset av det är vi nöjda med vårt resultat, säger han.

För att öka försäljningen ytterligare kommer Vin & Sprit nu öka sin marknadsföring. Samtidigt har Vin & Sprit nu valt ut ett tiotal marknader utanför USA där de ska intensifiera marknadsföringen extra mycket: bland annat Mexiko, Brasilien, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Grekland, Polen, Ryssland och Kina.

– Vi vill satsa ordentligt utanför USA eftersom vi redan är så starka där. På de marknader vi nu satsar på har vi valt ut marknader som vi tror kan ha en god tillväxt, säger Ketil Eriksen.

Fler nyheter
För att Absolut vodka ska fortsätta att vara ett attraktivt varumärke ska han nu se till att Absolut lanserar fler nyheter än tidigare, ungefär en per år.

– Det är viktigt att leverera fler nyheter och göra det oftare än tidigare. Det är ett viktigt steg för att upprätthålla tillväxten. Det kan gälla nya smaker, så som Apeach nu lanseras, men också nya produkter, så som vi tidigare lanserade superpremiumvodkan Level, säger Ketil Eriksen, utan att vilja avslöja något om kommande lanseringar.

Han understryker vikten av att vara först, eller åtminstone tidig, med nya produkter. Vodkan Level kom egentligen ut väldigt sent på marknaden. Då hade bland annat den konkurrerande superpremiumvodkan Grey Goose kommit och nischat in sig ovanför Absolut som en exklusiv vodka. Enligt branschbedömare dröjde det alltför länge innan Absolut kom med sitt motdrag Level.

Enligt Ketil Eriksen har Level tagits emot mycket väl på marknaden. Under 2004 levererade Vin & Sprit 97 000 nioliters lådor.

– Ingen av våra konkurrenter har sålt så mycket det första året. Vi räknar med att öka försäljningen med 20 procent de kommande tolv månaderna Signalerna vi fått är mycket positiva, säger Ketil Eriksen.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.