Acast uppvisar stark tillväxt men fördubblar rörelseförlusten

Podcastbolaget Acast redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Acast uppvisar stark tillväxt men fördubblar rörelseförlusten - acast pod
Foto: Acast

Rörelseförlusten fördubblades.

“Acast uppnådde hög tillväxt under det andra kvartalet, där en stark utveckling i Nordamerika bidrog väsentligt. Engångskostnader påverkade resultatet men vår underliggande lönsamhet fortsätter att stärkas i takt med att intäkterna ökar. Som ny VD är jag övertygad om att Acasts unika styrka – ett omfattande nätverk av kreatörer och vår tekniska plattform – gör att vi kan leverera betydande värde i stor skala för våra annonsörer och därmed leda nästa kapitel i Acasts framgång”, säger VD Greg Glenday.

Omsättningen steg 27,0 procent till 606,7 miljoner kronor (477,9). Den organiska försäljningstillväxten var 32 procent (22). Nordamerika utgjorde den viktigaste tillväxtmotorn, med en intäktsökning om 70 procent. USA är nu bolagets största marknad.

Ebitda-resultatet blev -43,2 miljoner kronor (-11,3).

Rörelseresultatet blev -66,4 miljoner kronor (-32,3).

Resultatet efter skatt blev -79,7 miljoner kronor (-26,9).

Resultat per aktie uppgick till -0,44 kronor (-0,15).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -53,4 miljoner kronor (-1,3).

Antalet lyssningar uppgick till 1 102 miljoner (1 104), vilket var i nivå med lyssningarna under föregående år.

Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,55 SEK (0,43) motsvarande en tillväxt om 27 procent.

“Vi ser en fortsatt positiv trend i att annonsörer gör större annonsköp – under kvartalet erhöll vi rekordstora bokningar på två av våra tre största marknader. Vårt förvärv av Wonder Media Network, som nu är en del av Acast Creative Studios, var drivande till en av dessa bokningar. Under kvartalet lanserade vi även den första produktionen från Acast Creative Studios i samarbete med BetterHelp – en av de ledande globala annonsörerna inom podd”, kommenterar vd:n och fortsätter.

Poddmarknaden utvecklas snabbt och är på väg in i en ny fas. Som global marknadsledare ser Acast det som vårt ansvar att leda denna utveckling. Varumärken testar inte längre bara podcasts – de börjar istället se våra målgrupper som en central del av sina medieplaner. Marknadsförarens roll är tuffare än någonsin, och därför är detta ett perfekt tillfälle för en ny plattform att ta plats – en som kan leverera autentiska målgrupper med mätbara resultat.”

Acast, Mkr Q2-2025 Q2-2024 Förändring
Nettoomsättning 606,7 477,9 27,0%
Organisk försäljningstillväxt, procent 32 22 45,5%
Ebitda -43,2 -11,3
Rörelseresultat -66,4 -32,3
Nettoresultat -79,7 -26,9
Resultat per aktie, kronor -0,44 -0,15
Kassaflöde från löpande verksamhet -53,4 -1,3
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.