Affärsvärlden sätter full fart 2006!

2005 var ett fantastiskt år för oss på Affärsvärlden. Antalet prenumeranter fördubblades till 40 000 och Affärsvärlden blev Sveriges största affärmagasin. Nyhetssajten affarsvarlden.se renoverades och ökade antalet läsare med 50 procent till ett nytt all-time-high under hösten. Varumärket Affärsvärlden fick utmärkelsen ”Superbrand” och tidningen blev vald till ”Årets affärsmedia” när börsproffsen rankade landets affärsmagasin.

Klart vi är nöjda. Jag hoppas att ni läsare också är det. Vi har i alla fall gjort vårt yttersta för att ge er landets mest intressanta ekononomijournalistik. Att döma av alla läsarkontakter under året verkar ni uppskatta Affärsvärldens ambition att försöka indentifiera trenderna tidigare än andra affärstidningar, ge en djupare analys av spelet bakom de dagliga nyhetsrubrikerna och serva er med marknadens lönsammaste aktierådgivning.

Årets nya grepp i tidningen verkar också ha gått hem. Mer fokus på managementfrågor uppskattas av många som tidigare inte hittat den typen av läsning i Sverige. Och aktieportföljen som uppdateras i varje utgåva följs varje vecka av en mycket intresserad publik. Kanske inte så konstigt eftersom portföljen fick en smakstart och har slagit index både under vår- och höstsäsongen. Läsare som tjänar pengar är oftast nöjda, har jag lärt mig.

Under 2006 skruvar vi upp tempot på Affärsvärlden. Våra nya ägare, det finska medieföretaget Talentum, har satt höga krav på oss. Vi ska öka antalet prenumeranter med 25 procent till 50 000 innan året är slut. Pa nätet ska vi öka trafiken med 50 procent till 250 000 läsare i månaden. Affärsvärlden ska befästa positionen som Sveriges största affärmagasin och viktigaste tidskrift för näringslivets beslutsfattare.

För att lyckas med det tänker vi göra ännu tjockare och mer innehållsrika tidningar och en ännu vassare daglig nyhetssajt. Planeringen inför 2006 är i full gång på redaktionen och jag kan lova läsarna ännu fler djuplodande granskningar, spännade reportage och lukrativa börsanalyser nästa ar. Vi fortstärker samtidigt redaktionen och söker just nu efter fler kvalificerade ekonomijournalister som vill och kan överraska Affärsvärldens kräsna publik.

På agendan står också nya specialtidningar om nischområden som exempelvis affärsjuridik, lönsam it och effektiv rekrytering. Minst åtta sådana bonustidningar är på gång. Dessutom tio nya nummer av livsstilstidningen Passion, en kostnadsfri bonus till alla trogna prenumeranter. Kanske hittar vi också några bra idéer hos var nya systertidning på andra sidan Östersjön. Talouselama är Finlands största och äldsta affärsmagasin och är liksom Affärsvärlden mycket respekterad.

Även vid sidan av tidningen ökar temperaturen nästa år. Affärsvärlden Seminarier & Event har aldrig haft en så späckad kalender som nu med massor av intressanta evenemang. Under 2006 tror vi att allt fler chefer, entreprenörer och investerare vill komma loss från skrivborden och upptäcka de avgörande branschtrenderna ute i verkligheten och träffa experterna ansikte mot ansikte. Som prenumerant på Affärsvärlden står du givetvis först i kön till de intressantaste evenemangen.

Räkna också ett handelserikt 2006 i näringslivet. Frågorna är mer spännade än på länge. Hur mycket stiger räntan? Kan börsen verkligen fortsätta upp? Spricker bubblor som bostader, olja och internetpoker eller har vi bara sett början på högkonjunkturen? Vilka buzzwords kommer cheferna att använda nästa ar? Orkar Reinfeldt & Co hålla ut till ödesvalet i september? Och, inte minst, kommer Sverige vidare från gruppspelet i fotbolls-VM?

I årets sista utgåva av Affärsvärlden har redaktionen valt ut de viktigaste frågorna under nästa år. Onsdagen den 18 januari börjar vi besvara dem för då kommer 2006 års första Affärsvärlden i lådan. Då har vi bland annat samlat Sveriges smartaste aktieplacerare runt ett bord för att prata om vad Affärsvärldens läsare ska satsa sina pengar någonstans. Till dess kan du ta det lugnt. Affärvärldens redaktion önskar dig en god jul och ett gott nytt år!

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.