Amazon är H&M:s värsta näthandelskonkurrent

Ökningen i H&M:s näthandel är större än försäljningsökningen i de fysiska butikerna. Samtidigt ökar konkurrensen. ”Amazon är ju stora konkurrenter till alla oavsett industri”, säger avgående vd Karl-Johan Persson.

H&M-gruppens försäljning ökade med 11 procent under 2019 till närmare 233 miljarder kronor. Under perioden 1 december 2019 och 28 januari 2020 ökade nettoförsäljningen med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

Samtidigt tar näthandeln en allt större andel av den totala försäljningen.

”Näthandeln ökar hela tiden. Den ökar mer än försäljningen i fysiska butiker – även om vi haft en bra utveckling i fysiska butiker också. Sedan integreras ju kanalerna allt mer – gränserna suddas ut. Så det är svårt att säga exakt var det kommer att landa – hur försäljningen rent procentuellt kommer att fördela sig i framtiden”, säger Karl-Johan Persson som i morse meddelade att han avgår som vd för att istället bli styrelseordförande.

Vilka är största konkurrenterna på näthandelssidan?

”Det kommer många nya hela tiden. Vi kan ju bara ta Amazon som ett exempel. De var inte så stora på mode för tio år sedan. Idag är de nästan störst i världen – även inom mode. Och det är bara ett exempel av många.

Ser du Amazon som största konkurrenten på näthandelssidan?

”Ja, det är en av de absolut största. De är ju stora konkurrenter till alla oavsett industri.”

Symptomatisk är att planerna för 2020 bara innebär ett nettotillskott på cirka 25 butiker.

Så litet har nettotillskottet aldrig varit under Karl-Johan Perssons tid vid rodret.

”Men vi tror fortfarande på att öppna butiker – det finns väldigt mycket kvar att göra. Samtidigt ser vi också stora möjligheter att optimera befintlig portfölj.”

Att optimera befintlig portfölj innebär bland annat att stänga butiker som säljer dåligt. Under 2020 ska cirka 175 butiker stängas.

Hur länge kommer nettotillskottet av nya butiker att vara positivt?

”Vet inte, vi har inte satt planerna för 2021 och 2022.”

Samtidigt kommer de fysiska butikerna att se annorlunda ut i framtiden.

Vi tror fortfarande mycket på fysiska butiker men deras roll kommer att förändras. Dels tror jag de behöver bli mer inspirerande, lättshoppade. Vi ser att kanalerna kommer att integreras alltmer. Vissa kommer möjligen att bli mer av logistikhubbar, alltså bara för leveranser.”

I rapporten talar Karl-Johan Persson om en ”föränderlig modebransch” och en av de viktigaste frågorna de närmaste decennierna kommer att handla om att minska klimatavtrycket

Vad händer konkret på miljösidan? För några år sedan skrevs det om kläder som slängs och bränns. Gör ni sådant fortfarande?

”Nej, men vi samlar ju in kläder i våra butiker. Förra året samlade vi in 25.000 ton. Om plagg inte används vill vi att de samlas in. Sedan investerar vi ju mycket i det cirkulära och hållbara material, så vi har en hållbarhetsagenda som vi jobbar aktivt med.”

När Affärsvärlden frågar tillträdande vd Helena Helmersson om ”köpskam” kommer att bli ett hot mot H&M säger hon nej.

Karl-Johan är inne på samma linje.

”Som alla branscher så måste vår ställa om till att bli mer cirkulär och till att använda mindre energi i hela värdekedjan. Och det har vi planer för. Jag tror att lösningen är innovation inom förnybar energi och nya material. Jag tror att det går att kombinera det här med att erbjuda produkter till priser som är överkomliga för många med en väldigt liten negativ påverkan på miljön. Eller helst ingen negativ påverkan alls. 

Men i det korta loppet – är det inte viktigt att vi konsumerar mindre?

”Vi skulle ju kunna konsumera mindre av allt. Vi behöver ju egentligen väldigt lite av det vi konsumerar. Men det skulle innebära ganska stora negativa konsekvenser kopplat till ekonomi och välfärd. Jag tror att lösningen är att ställa om affärsmodeller och satsa mer på innovation. Då tror jag bolag och välfärden kan växa medan vi samtidigt tar hand om miljön.

Målet är att H&M ska bli klimatpositivt till 2040. Behöver inte det målet nås ännu tidigare?

”Vi har satt det målet ihop med experter. Det är en väldigt ambitiös agenda som vi siktar på och vi ser förbättringar varje år.”

Har ni något i pipeline vad gäller nya koncept och affärsmodeller? 

”Det senaste är Sellpy som vi investerat i och blivit majoritetsägare i. Det är ett jättefint bolag som växer snabbt och som jobbar med Second hand-försäljning.”

Nu avgår du som vd och blir styrelseordförande. Hur länge har du planerat detta?

”Jag och ordföranden började prata om det under hösten.”

Var det ordföranden som ville hoppa av?

Det har varit en diskussion. Men han har varit ordförande i tjugo år och kände att det var bra tajming för honom. Jag har suttit som vd i drygt tio år och kände också att det var bra tajming – inte minst eftersom bolaget nu har en positiv utveckling och en stark position. Men det hängde också ihop med att vi hade en bra kandidat till vd-posten.

Vad ska du göra nu?

”Vi får se. Det är stämma i maj och då får vi se om jag blir ordförande.”

Men det är väl din pappa som bestämmer det (Stefan Persson med familj kontrollerar närmare 75 procent av rösterna)?

”Ja men, vi får se vad som händer då. Om jag blir ordförande så kommer jag att bli en aktiv ordförande.”

Kommer du att koncentrera dig mer på dina egna investeringar?

”Nej, jag kommer att ha fullt fokus på H&M precis som nu.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets