Black Week-shoppingen minskade i Sverige jämfört med förra året

Reaveckan Black Week satte inget rekord i Sverige i år. Konsumtionen uppgick till 9,7 miljarder kronor (6,4 miljarder via nätet), vilket motsvarar en minskning från fjolårets uppskattade 13,5 miljarder kronor. Det framgår av en undersökning som Kantar Sifo genomfört åt Postnord.
Black Friday Week skylt i butik i köpcentrum. Foto Janerik Henriksson / TT
Postnords chef för e-handeln Peter Hesslin säger att årets lägre utfall kan delvis bero på den ökade hållbarhetsdebatten.

För Postnords del kom man att hantera färre paket i sina terminaler under helgen som gick jämfört med samma helg 2020.

”Fjolåret var på många sätt exceptionellt, då julen och julhandeln kantades av covidrestriktioner. Det är också viktigt att komma ihåg att mängden paket i vårt nät sällan hänger ihop med den totala omsättningen i handeln”, säger Peter Hesslin