Black Week-shoppingen minskade i Sverige jämfört med förra året

Reaveckan Black Week satte inget rekord i Sverige i år. Konsumtionen uppgick till 9,7 miljarder kronor (6,4 miljarder via nätet), vilket motsvarar en minskning från fjolårets uppskattade 13,5 miljarder kronor. Det framgår av en undersökning som Kantar Sifo genomfört åt Postnord.
Black Week-shoppingen minskade i Sverige jämfört med förra året - black-week-handel-900
Black Friday Week skylt i butik i köpcentrum. Foto Janerik Henriksson / TT
Postnords chef för e-handeln Peter Hesslin säger att årets lägre utfall kan delvis bero på den ökade hållbarhetsdebatten.

För Postnords del kom man att hantera färre paket i sina terminaler under helgen som gick jämfört med samma helg 2020.

”Fjolåret var på många sätt exceptionellt, då julen och julhandeln kantades av covidrestriktioner. Det är också viktigt att komma ihåg att mängden paket i vårt nät sällan hänger ihop med den totala omsättningen i handeln”, säger Peter Hesslin

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets