Bonniers går ut på nätet

Nu sätter Sveriges största mediekoncern Bonniers fart på sina nätsatsningar. Efter många förseningar och med nye VD:n Andreas Bergman vid rodret är det idag smygpremiär på portalen Koll.se. Samtidigt rapporterar nyhetsbrevet Rapidus att det drar ihop sig till lansering av koncernens nordiska livsstilsportal Avida.

Efter att de senaste åren ha beskyllts för att vara i det närmaste obefintliga på nätet sjösätter Sveriges största mediekoncern Bonniers nu två omfattande internetprojekt.

I dag är det smygpremiär för Bonniers portalprojekt Koll.se, som ända sedan den från början lät tala om sig har dragits med problem. Portalbygget, vars tanke är att Bonniers för första gången ska kunna utnyttja synergierna av sin ställning som medie-Sveriges största spelare, har varit kraftigt försenat och utropades som en av förra årets största floppar när tidningen Internetguiden summerade år 2000.

Nytillträdde VD:n Andreas Broman, 28 år, säger sig nu ha som ambition att skapa ett ”vuxet” alternativ till existerande portalerna.

”Det låter så tråkigt att säga vuxet, men ja, vi siktar på en äldre och mer mogen målgrupp – mellan 25-55 år – och vill skapa en bättre förpackad portal än det idag finns på marknaden. De som har använt internet i två-tre år börjar tröttna på de ganska ytliga portaler som finns idag och har ett behov av något mer som vi vill kunna fylla.”

Den version som presenteras idag har en testperiod på en dryg månad, men en ny och fördjupad version av sajten är redan på gång.

”Det vi nu har är en redaktionell bas där vi samlar det som i vårt tycke är det bästa materialet som finns att tillgå på nätet. Inom kort kommer vi dock att bygga ut funktioner och tjänster så att sajten blir användarvänlig nog att locka en lojal målgrupp.”

Några kvantitativa mål i form av lönsamhetskrav och antal besökare vill Andreas Broman dock inte släppa ifrån sig.

”Det fanns en tid när störst på nätet var synonymt med bäst på nätet, men det pågår en omdefiniering av framgångstermerna. Den sajt som framöver kommer att klassas som bäst kommer snarare att ha att göra med hur länge man kan locka besökarna att stanna på sajten och hur ofta man kan få dem att återkomma. Andreas Broman har tidigare arbetat som bland annat affärsutvecklare på Scandinavia Online och är under tre år utbildad ”kaospilot” i Köpenhamn och San Fransisco, vilket ter sig som en tanke då Bonniers nätsatsningar hittills mest framstått som ett enda kaos av strategi- och ledningsbyten.

”Jag tror i och för sig inte att det behöver vara ett självändamål att bringa ordning, det får gärna vara kaos om det är ett kreativt sådant. Däremot är det inte så mycket mer kaos här än på andra ställen. Det har varit många turer kring Koll-portalen, men den organisation som vi har idag har suttit här sedan i somras och har jobbat både effektivt och snabbt för att få fram det vi har idag.”

Det faktum att såväl marknaden som investerare har tröttnat på konceptet med breda portaler, med misslyckanden från SOL och Euroseek i färskt minne, bekymrar honom föga.

”Jag tror att portalerna har en stark framtid, det är fortfarande bara de som kan generera riktigt stark trafik på internet. Under ett par år till kommer folk att ha ett stort behov av att bli guidade på nätet. Frågan är då om vi är bättre lämpade att guida än de andra portalerna och vi tror det.”

Enligt det elektroniska nyhetsbrevet Rapidus tar Bonniers ytterligare ett steg ut på nätet med ytterligare en bred portal under nästa vecka; livsstilsportalen Avida.

Satsningen, som ska finansieras med annonsintäkter, leds från Danmark som också blir första land att lansera portalen Avida.dk där ämnen som hälsa, kost och motion är stående ingredienser. Innehållet kommer från två av koncernens magasin; I Form och Men’s Health.

Om tre-fem veckor är det premiär för satsningen i Sverige och på sikt ska portalen lanseras även i Norge och Finland.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.