Börsens IT-konsulter: IT-tillväxtens gränser
IT-konsulterna har inte gjort sina aktieägare besvikna. Desenaste boksluten visar att de fortsätter att klara av enkraftig organisk tillväxt, utan att lönsamheten drabbas. Attefterfrågan av IT-tjänster är extremt hög råder det inget tvivelom. IT blir allt viktigare för företagen, som ser IT som en alltviktigare del i sina strategier. Tidsbegränsade faktorer, somanpassningen av datasystem inför år 2000 och EMU, höjerefterfrågan ytterligare.
Men det finns tydliga gränser för tillväxten. Framför alltbegränsas IT-konsulternas tillväxt av antalet personer med IT–kompetens som utexamineras från universitet och tekniskahögskolor. Detta är ett stort problem för börsens IT-konsultersom alla, med undantag av Enator, har som mål att växa snabbareän marknaden. Av tabellen på sidan 73 att döma har de flestaändå lyckats med en organisk tillväxt som överträffar marknadenstillväxt på omkring 15 procent.
För att kunna fortsätta att växa har bolagen satsat på storarekryteringsprogram under det gångna året. Dels harrekryteringen skett från högskolor, dels genom en iblandhänsynslös rekrytering från konkurrenter. Att göra sig attraktivsom arbetsgivare är en av IT-konsulternas största utmaningar ochen viktig faktor när bolagen analyseras.
Bristen på personal har i sin tur lett fram till storalöneökningar i branschen, och hög personalomsättning.Löneökningarna låg på cirka 6-7 procent under 1997, enligtbolagen, och förväntas stiga med minst lika mycket i år. Ibörjan av 1997 hängde inte bolagens priser riktigt med. Underandra halvåret har dock bolagen lyckats höja priserna, så att demer än väl har kommit ikapp löneökningen.
Löneökningarna, liksom personalomsättningen, är överlägsetstörst i Stockholmsområdet. Det har fått flera bolag, exempelvisWM-data, att koncentrera sin tillväxt till andra ställen. Rescooch Modul 1 har dock nästan all sin verksamhet koncentrerad tillStockholm. I det perspektivet har de faktiskt ganska lågpersonalomsättning. Resco har en personalomsättning ungefär sombranschsnittet i regionen och Modul 1 en något lägre. Bolagensutveckling under året visar ett tydligt mönster. De perioder sombolagen rekryterar hårt minskar vinstmarginalen. Det tar ett parmånader innan en nyanställd konsult, som kommer direkt frånhögskolan, kan flyttas ut till en kund och bli lönsam. Bolagenrekryterade mest det första halvåret, särskilt i slutet av våren,vilket var en anledning till de lägre vinstmarginalerna i flerabolags halvårsrapporter. När bolagen drog ned pårekryteringstakten under andra halvåret gick lönsamheten upp.
HÖGA MÅLInför 1997 frågade sig många, inte minst Affärsvärlden, omkonsulterna skulle orka leva upp till sina höga tillväxtmål. Detlyckades och åtminstone de mindre börsnoterade IT-konsulternahar visat sig vara mycket attraktiva som arbetsgivare. Menfrågan om bolagen orkar med den kraftiga organiska tillväxten pålång sikt kvarstår. En tidigare tumregel har varit att ettkunskapsföretag inte klarar av att öka personalen med mer än 10–15 procent per år, netto. Risken är annars att ansträngningarnapå organisationen blir för svåra, har det sagts. Men som framgårav tabellen ligger IT-konsulternas personalökning betydligthögre. Risken är att den höga efterfrågan har gjort att kravenpå de nyanställdas kompetens har sänkts. Det, i kombination meden hög personalomsättning, kan leda till allt sämre kvalitet påtjänsterna. Långsiktigt kan detta märkas exempelvis genom attkunder oftare byter leverantör eller till och med tar över vissauppdrag själva.
För att gardera sig mot detta undviker IT-konsulterna uppdragsom ska utföras för ett fast pris. Ett dåligt och ineffektivtutfört IT-projekt för en kund kan bli en stor förlustaffär genomatt ta längre tid än beräknat. Andelen löpande uppdrag, därkonsulternas arbetsinsats debiteras per timme, står för över 90procent av omsättningen hos de flesta konsultbolag.
Uppdrag på löpande räkning minskar alltså risken i bolagen,genom att de får en tydlig koppling mellan lönekostnader ochintäkter. Men det begränsar också vinstchanserna; en konsult kanju bara fakturera för ett visst antal timmar och bara ta ut ettvisst pris per timme. Vinstmarginalen blir därmed begränsad ochbolagen blir extremt personalberoende.
För att komma ifrån den begränsningen satsar IT-konsulterna alltmer på att paketera tjänsterna. Det handlar om att ta tillvaraerfarenheter från tidigare projekt och återanvända dem hos en nykund. Det kan exempelvis röra sig om en speciell lösning på ensärskild typ av projekt eller ett program som bolaget harutvecklat för en tidigare kund. Genom att på det här sättetåteranvända erfarenheter kan bolagen ta ett fast pris för ettuppdrag (eller ett program), utan att för den skull ta en alltför stor risk.Väl utvecklat öppnar det också en möjlighet attsälja in den paketerade tjänsten utomlands. Annars är åtminstonede mindre IT-konsulternas tillväxt begränsad till Sverige.
MEST PAKETERATAv börsens IT-konsulter har Mandator och Enea kommit längst iatt paketera sina tjänster. Mandator har bland annat utvecklatså kallade simulatorer för att till exempel utbilda folk ikrigsföring. Det finns ett stort intresse utomlands, inte minsti Baltikum, för den typen av tjänster. Enea å sin sida harutvecklat ett så kallat realtidsoperativsystem, ett slagsprogram som bland annat finns i mobiltelefoner, som bolaget nulanserar hårt i USA. Marknaden för den typen av program ärsnabbt växande och Enea har här stora möjligheter att slå igenominternationellt, inte minst genom att ha en bra referenskund iEricsson.
WM-data och Enator står storleksmässigt i en klass för sig ochär egentligen inte jämförbara med börsens betydligt mindrekonsulter. Att de har en lägre organisk tillväxttakt beror delspå att de måste växa från en högre nivå, vilket givetvis ärsvårare, dels på att de är betydligt bredare än de mindrekonkurrenterna och har därför verksamheter som både växerlångsamt och är mindre lönsamma. Skälet är att de vill kunnaerbjuda ett så brett utbud av olika IT-tjänster som möjligt föratt bli attraktiva så kallade IT-partner till storföretag ochmyndigheter som vill ha en och samma leverantör kring allt somhar med IT att göra.
Ett av de områden som inte växer så snabbt är övertagandet avföretags dataavdelningar, så kallad driftsverksamhet. Det harlett till ökad konkurrens och pressade marginaler.
Ett annat exempel är WM-datas så kallade PC-bolag, traditionellaåterförsäljare av hårdvara. Återförsäljarna i WM-data finns ialla nordiska länder och står för över 50 procent av koncernensomsättning. Det är en bransch som hade stora lönsamhetsproblem ifjol. WM-datas återförsäljare hade en vinstmarginal på 2,8procent, vilket faktiskt på intet sätt är dåligt för branschen,men detta drar givetvis ner hela koncernens marginaler. Enatorhar till och med avvecklat och sålt vissa delar, vilket slår mottillväxtsiffrorna i tabellen. Bolaget har dessutom enoproportionerligt stor del av kunderna inom offentlig sektor, 54procent, där tillväxten och lönsamheten var dålig i fjol.Ytterligare en likhet mellan de två, som skiljer ut dem från deövriga konsulterna, är ambitionen att växa utanför Sverige, ihuvudsak i Norden. Här har WM-data kommit längst, med hela 43procent av omsättningen utanför Sverige efter flera förvärv desenaste åren. Enator ligger på cirka tolv procent. Ett motivtill den nordiska satsningen är att bli attraktiv som lokalpartner till internationella IT-jättar. Dessa vill vanligtvis haen och samma partner i hela Norden.
WM-datas helårsvinst låg betydligt över analytikernas prognoser.Första halvårets vinstmarginal (WM-data ger ingakvartalsrapporter) landade på 6,7 procent och många analytikerhade förväntat ytterligare marginaltapp. Det blev istället enökning till 7,2 procent. WM-datas konsultdel har bästvinstmarginal (18 procent) i hela branschen. Den står dock baraför cirka tio procent av omsättningen, men 28 procent av vinsten.Det som drar ned vinsten är, som sagt, PC-bolagen(återförsäljarna). Hur de utvecklas är en viktig fråga vid envärdering av WM-data. Branschen spås få ett fortsatt tufft 1998.Enator har ännu inte nått sitt marginalmål på 6-7 procent, föregoodwillavskrivningar, som sattes inför börsintroduktionensommaren 1996. Ständiga strukturkostnader har hållit nerelönsamheten på en betydligt lägre nivå än konkurrenterna. Menframför allt sista kvartalet ger hopp att trenden har vänt förden stundtals kritiserade ledningen. Faktureringen ökade med 14procent och vinsten med 24 procent, jämfört med samma periodföregående år. Särskilt fort växer utlandsverksamheten ochförsäljningen till näringslivskunder, vilket minskar beroendetav den svenska offentliga sektorn.
Modul 1 imponerade mest under fjolåret, siffermässigt. Enorganisk tillväxt på hela 55 procent kombinerades med branschensbästa vinstmarginal. Ändå är alltså Modul 1 koncentrerat tillStockholm, där lönekarusellen och personalomsättningen har varitvärst under året. Bolaget ligger i det absoluta toppskiktet vadgäller löner. Det har lett till framgångsrik rekrytering ochhyfsat låg personalomsättning.
HÖGRE PRISER, HÖGRE LÖNERModul 1 rekryterar främst erfarna konsulter som snabbt kansättas i arbete. Strategin är att kunna erbjuda toppskiktet avkonsulter för att kunna ta ut högre priser. Det har visat sigframgångsrikt på kort sikt, men kan möjligtvis ifrågasättas pålängre sikt. Konsulter som bytt arbetsgivare en gång är benägnaatt göra det igen.
Resco skiljer sig från konkurrenterna genom att ha en stor delav omsättningen (cirka 35 procent) knuten till affärssystem. Ettaffärssystem är ett komplett program som sköter och knyter ihopalla olika delar inom ett företag. Resco ger råd kring ochinstallerar affärssystem från i första hand den tyskemarknadsledaren SAP. Detta är ett område som växer snabbt, iRescos fall med 56 procent, vilket är något bättre än marknadeni stort. SAP växer snabbt i Sverige för närvarande och det finnsgoda möjligheter för Resco att surfa med på SAP:s framgångar.Ett hot är att konsulter som är specialiserade på SAPförmodligen är de absolut hetaste på marknaden just nu. Inteminst de stora revisionsbyråerna dammsuger marknaden eftersådana. Därför innebär det en stor utmaning för Resco attbehålla sin personal, vilket bolaget hittills har lyckats bramed. Rescos fjolårsvinst drogs ned av en avvecklingskostnad förett lokalkontor. Fjärde kvartalet var starkt med envinstmarginal på elva procent. Det finns ingenting som hindrarResco att få upp sin vinstmarginal i nivå med konkurrenterna iår, förutsatt att bolaget inte drabbas av stora personalavhopp.
BILDTEXT: Mandators VD Niklas Flyborg (ovan) och Enators VD ÅkeDovärn (nedan) har lyckats återanvända sina bolags erfarenheter ipaket.
IT-konsulterna måste fortsätta att jaga nya resurser.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.