”Bra med konkurrens”
Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2019 så har cirka 80 procent av den svenska befolkningen Swish.
– Enligt våra siffror innebär det runt 7,4 miljoner svenskar. I åldrarna 18–25 använder cirka 96 procent Swish, men vi ser också att den tydligaste ökningen är i de äldre åldersgrupperna 65 plus.
Visionen, säger Wretman, är att Swish ska vara ett naturligt betalsätt i alla lägen, oavsett om det är betalningar till privatpersoner, mindre företag och föreningar, butiker eller online.
– Vi växer just nu snabbt inom e-handeln men ser också en spännande utveckling för Swish inom fysisk handel under 2020 och framöver.
Hur ser ni på neobankernas intåg?
– Konkurrens är alltid hälsosamt. Vi har stabila ägare bakom oss som trots deras redan starka fäste vågade gå samman och skapa Swish med den enkla motiveringen att lösa ett problem åt användarna. Med konkurrens från nya aktörer på den finansiella marknaden kan vi förhoppningsvis lösa ännu fler problem, lära av varandra och innovera snabbare.
Gör det faktum att ni är så stora att det kan bli svårt för konkurrenterna att hota på allvar? Är de mer en gamechanger?
– Allt är relativt. Ser man till betalningar mellan privatpersoner är vi givetvis stora i Sverige, men sett till betalmarknaden som helhet har vi fortfarande en relativt liten del av kakan. Vi är mycket ödmjuka när det kommer till konkurrenter och är hela tiden lyhörda för omvärlden och förändringar i betalbranschen. Det viktigaste för oss är att fortsätta fokusera på att möta våra användares behov och utveckla relevanta tjänster för dem.
Vad har ni för nyheter på gång?
– Under de två senaste åren har vi vuxit rejält inom e-handeln men också börjat få en mer naturlig plats i handeln. Konsumenter börjar bli mer och mer vana att betala med sina telefoner och vi lägger stort fokus på att tillsammans med betalleverantörer och butiker utveckla smidigare sätt att betala i fysiska miljöer. Bland annat genom att blippa eller skanna en QR-kod för betalning samt ytterligare nyheter som kommer underlätta användandet i appen under våren.
Vad ser ni för kringtjänster framöver?
– Handeln står inför många utmaningar där själva betalningen ofta är central. Ska Swish vara ett naturligt betalsätt i alla lägen är kringtjänster som exempelvis kvitton en självklarhet. Vi samarbetar och experimenterar därför med banker, partners och företag kring hur man kan utveckla smidigare köpupplevelser i den fysiska handeln.
Vilka är era och bankernas fördelar i denna kamp?
– Vår varumärkeskännedom, det höga gillandet och den stora användningsgraden är självklart en fördel. Med bankerna bakom oss finns också, utöver en stor kundbas, en portion trygghet och tillit, något som vi tror kommer spela stor roll i takt med att det kommer fler och fler aktörer, såväl lokala som globala, kommer in på marknaden.
Vilka är de största hoten respektive utmaningarna på betalmarknaden?
– Det finns många utmaningar som spelar in. Allt från att det börjar komma in fler och fler alternativa betalmedel och ny teknik till att handeln samtidigt förväntas acceptera kontanter. Det finns också internationella utmaningar där man vill utveckla betalsystem oberoende av landsgränser och valuta. På toppen av detta kommer det också nya regleringar på både lokal och EU-nivå som också direkt påverkar betallandskapet. Det enda som är säkert på betalmarknaden just nu är att det kommer fortsätta ske stora förändringar på kort tid.
Är era motsvarigheter i övriga Norden lika dominerande? Hur kommer det sig att det ser ut så här och inte i andra länder, där vad jag förstår det är mer fragmenterat?
– Vipps och Mobile Pay har liknande takt på marknadspenetration som oss.
Hur ser mobila betalmetoder ut om två år?
– Om två år tror jag att de flesta lämnar den fysiska plånboken hemma och känner sig bekväma med att betala med mobilen oavsett kanal och sammanhang. Förhoppningsvis har man möjlighet att endast ha en mobil betalningsapp som ger full överblick och kontroll.
Förhoppning om ökad konkurrens
EU har arbetat med att öka konkurrensen på betalningsmarknaden. Ett ändrat regelverk ger betaltjänstleverantörer möjlighet att få tillgång till kundernas betalkonton och därigenom initiera betalningar och sammanställa kontoinformation. Det så kallade andra betaltjänstdirektivet (PSD2) är sedan september i fjol fullt genomfört. Detta direktiv öppnar upp för innovationer som kan göra det enklare och billigare att betala. Till exempel kan en kontoöverföring initieras direkt från en e-handlares webbsida (direktbetalning). Dessa nya betaltjänster konkurrerar med de traditionella betaltjänsterna, som till exempel kort, och ger konsumenter och företag fler alternativ. Förhoppningen med direktivet är att detta ska leda till billigare och smidigare betaltjänster. Direktivet innehåller även bestämmelser som ska göra elektroniska betalningar säkrare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.