Bransons svenska rymdäventyr

Sir Richard Bransons recept på framgång är att skapa företag där personalen är stolt över verksamheten. Hans nästa projekt är rymdresor från Kiruna.

Sin första entré på Grand hotells scen gjorde Richard Branson i rollen av blomsterpojke. Med ett vänligt leende och en stor blomsterkvast gratulerade han Carin Götblad, länspolismästare i Stockholm till utnämningen Årets Ledare.

Men det var inte enbart för att dela ut priser som han tagit sitt privata jetplan till Bromma. Tisdagskvällen på Vinterträdgården på Grand Hotell var Sir Richards kväll. Och åhörarna, de cirka 700 personer som lyckats komma över en biljett, var helt och hållet hans.

Kvällens värd, Affärsvärldens chefredaktör Jon Åsberg, undrade mot slutet av kvällen om det stämde att så mycket som 50 procent av Richards Bransons tid går till framträdanden som denna. Nej, nej, svarade superentreprenören, på sin höjd brukar det bli tio stycken per år.

Ändå var det en extremt väl regisserad och tajt uppvisning Richard Branson bjöd på. Efter att ha introducerats som en ”true superstar” av Claes Dahlbäck, Wallenberg-veteran, började showen. Först ett par skämt:

– Jag såg just på CNN att McCain är på väg att vinna valet i USA, enligt preliminära resultat! Nej, jag bara skojar!

Så körde han igång en film om sig själv och om sin megakoncern, Virgin. Partybilder på Richard Branson, bilder på Richard Branson som barn och som glad, ung entreprenör, utklädd till ängel (eller kanske var det en jungfru han ville föreställa) varvades med snabba klipp på USA-flaggan, flygplan och ännu fler flygplan.

Ett inledande skämt till, om hur företagsnamnet Virgin (jungfru, oskuld) kom till. Det var över en öl, nej förresten ett sexpack, tillsammans med några kompisar, rättade sig superentreprenören. Att kalla ett bolag för Virgin ansågs då, i början av 1980-talet vara för fräckt. Det stoppade naturligtvis inte Richard Branson.

Nu var publiken uppvärmd och det blev dags att tala om Richard Bransons erfarenheter från sina cirka 30 år som företagare. Efter att ha startat ett skivbolag, med artister som Sex Pistols i stallet, var steget inte långt till att starta ett flygbolag. I alla fall inte om man heter Richard Branson. För honom var det nämligen helt logiskt:

– Vi i musikbranschen hade ju flygit mycket, sa Branson och förklarade att flygningarna gett honom insikt i hur mycket det fanns att göra i branschen: Maten ombord var dålig. Underhållningen obefintlig. Kabinpersonalen log inte. Allt detta ville han göra bättre.

Fast han fick inte alla med sig, inte från början.

– Om folk inte gillar det, så kan vi bara lämna tillbaka flygplanen, sa jag till mina partners.

Det funkade med flygbolaget Virgin. Precis som med de flesta projekt som han dragit i gång sedan dess.

– En gång var vi hånade. Nu är Virgin ett fenomen som studeras på Harvard.

Just detta, att förändra och vända upp och ned på en bransch, har varit den viktigaste drivkraften bakom de hundratals bolag som Richard Branson startat.

– Det handlar om att utmana etablerade sätt att göra saker. To make a difference.

– Ett företag måste få de anställda att känna sig stolta, varje dag när man går till jobbet ska man vara stolt över sitt företag.

Nyckeln till stolthet och de anställdas lojalitet och engagemang är välgörenhet, för Richard Branson. Han skänker de pengar han får för sina ”gig” till välgörande ändamål och samlar in pengar från sina kunder, något som har lett till att flera konkurrenter gör samma sak, enligt honom.

På en fråga från publiken, om varför Virgin inte har någon verksamhet i Sverige, svarade Richard Branson att det hade företaget haft tidigare. Och snart är det dags igen

– Nu ska vi förhoppningsvis starta rymdturism, från Kiruna. Vi tror att första resan blir inom tre år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets