Bridget ska dra kunder till Comviq
Författarinnan Helen Fieldings kedjerökande, lätt överviktiga och helneurotiska singelhjältinna har snabbt blivit en internationell succé och skapat såväl ett nytt mode som legitimerat en helt ny livsstil – med män, sex, jobb och sprit som livsteman – för kvinnor mellan 20 och 35 år.
Filmen ”Bridget Jones dagbok”, med skådespelarna Renee Zellwegger och Hugh Grant i huvudrollerna, hade premiär i Sverige i mitten av juli, gick snabbt in som etta på biotoppen och har hittills setts av drygt 410 000 svenskar. Men framgången är ingen slump, en massiv marknadsföringsmaskin omgärdar filmen.
”Generellt sett är promotionarbetet numera nästan lika viktigt som själva filmen”, menar Anna Ljungqvist på filmbolaget UIP:s marknadsavdelning.
”Den här lanseringen är nästan i klass med de som brukar föregå de nya Bond-filmerna. På internationell basis samarbetar vi med Diet Coke, Häagen-Dazs och Max Factor som tagit fram en särskild ’gråt-säker’ mascara – eftersom Bridget gråter rätt mycket. Utöver det finns rad lokala avtal med skivbolag, bokdistributörer, medier och radiostationer på de olika marknader där filmen går upp.”
Sedan en tid tillbaka har Stenbecksägda Tele2/Comviq tagit hjälp av succén för att locka till sig nya kundgrupper. Genom en wap- och SMS-tjänst knuten till en internethemsida kan Comviq-kunder ställa frågor direkt till Bridget själv om livsviktiga ämnen som sex, det motsatta könet, bantning, sprit och shopping.
Materialet, Bridget Jones svar och dagboksanteckningar, kommer från en flerspråkig sajt som sköts av finska Riot Entertainment som i sin tur har ett exklusivt avtal med Bridget Jones-skaparen Helen Fielding.
”Filmen har fått stort genomslag bland yngre medelålders kvinnor och rentav fått lite kultstatus. Många av våra kunder befinner sig i den målgruppen, men har kanske inte riktigt känt sig tilltalade av tidigare tjänster och innehåll som varit mer ’manligt’ orienterade. Eftersom vi gärna vill tillhandahålla innehåll som passar alla våra olika målgrupper kändes det här som en självklar tjänst för Comviq”, säger bolagets marknadschef Johan Mathson.
Kampanjen har löpt drygt en månad och rapporteras redan ha blivit ”väldigt populär”.
”Vi går inte ut med något resultat, däremot kan vi säga att resultatet är över förväntan – både vad gäller att få nya kunder och att öka användningen bland befintliga kunder”, säger Johan Mathson.
Hjältinnan framstår dock som än mer förvirrad än lovligt när Ekonomi24 testar. På frågan ”hur full får man egentligen bli på en firmafest om man vill kunna gå tillbaka till jobbet dagen därpå” blir svaret; ”Svårt att välja mellan choklad och sprit? Ät likörpraliner!”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.