BT OCH KALMAR: Bättre i Europa

Bättre tider tycks vara på väg för trucktillverkarna BT ochKalmar Industries. Orderingången har förbättrats. Men någotvinstlyft i år blir det inte.

De två truckföretagen Kalmar Industries och BT Industrierredovisade försämrade resultat under det första kvartalet,jämfört med samma tid förra året. Men båda rapporterar nu omökad orderingång. Europakonjunkturen tycks äntligen ha lossnat.De två truckföretagen brukar nämnas tillsammans, med rätt ellerorätt. Likheten består i att de gör lasttruckar och därmed ärberoende av industrikonjunkturen. De har sin bas i Sverige. Menprodukter, kunder och marknader skiljer sig väsentligt. BT görlätta truckar för lagerhantering hos främst dagligvaruhandel ochdistributionsföretag. Eftermarknad, uthyrning och servicesvarade för 47 procent av omsättningen förra året.

Europa är hemmamarknaden för BT. Hit går cirka 85 procent avförsäljningen. BT har också en relativt hög marknadsandel iEuropa, cirka 18 procent. Nordamerika, främst USA, svarar för 10procent av försäljningen. I USA har BT en fabrik, som nyligenrustats upp. Övriga världen är alltså en liten marknad förkoncernen, ännu så länge. Men man ämnar vara med i denindustriella tillväxten i Asien och östra Europa. Förra åretingick BT ett marknadsföringsavtal med japanska Komatsu. IThailand har BT bildat ett joint venture med en lokaldistributör. BT har redan hög andel av den thailändska marknaden,cirka 15 procent.

Det första kvartalet präglades av tämligen svag marknad i Europaoch Nordamerika. Vinsten blev 60 (83) miljoner kronor, främst pågrund av lägre leveransvolymer och valutaeffekter. Menefterfrågan inger hopp. Omräknat till samma valutakurser stegorderingången med fyra procent under det första kvartalet. Ominte valutarelationerna förändras dramatiskt förutser VD Carl–Erik Ridderstråle en oförändrad vinst jämfört med 1996, dåföretaget tjänade 311 miljoner kronor. Prognosen blir därmed 10kronor per aktie efter skatt, dvs samma utfall som föregående år.

För Kalmar Industries blev vinstfallet betydligt mer dramatiskt.Första kvartalets fakturering sjönk med hela 25 procent på grundav lägre volymer. Efterfrågan under jämförelseperioden, förstakvartalet 1996, var förvisso extremt god. Men vinsten i år blevklart otillräcklig, endast 13 (56) miljoner kronor. Det svagaresultatet försämrades ytterligare av produktionsproblem uppgerVD Jonas Svantesson.

Företagets produkter är stora tunga truckar förcontainerhantering och andra tunga lyft. På de tyngsta truckarna(18-90 ton) har Kalmar Industries den starkaste positionen påvärldsmarknaden. Produktlinjen tunga truckar (Heavy) svarar förungefär hälften av omsättningen. Efterfrågan är inte särskiltberoende av lokala konjukturer, utan mer av världshandelns ochdet globala transportsystemets utveckling.

Ungefär lika stor omsättning har den andra stora produktlinjen,lätta och mellantunga truckar inom segmentet 1,2 till 16 ton.Kunderna finns inom ett brett område, hamnar, industri ochtransportnäring. Marknaden är mycket större, men också merkonkurrensutsatt än för de tyngsta truckarna Dessa truckarsäljer Kalmar främst i Norden och Västeuropa, där företagetsmarknadsställning även anges vara stark.

Den tredje och betydligt mindre produktlinjen sidlastare uppgesockså ha betydande marknadsandel i Europa. Eftermarknaden,service och reservdelar, betraktas slutligen som ett strategiskttillväxtområde. Denna verksamhet har tidigare varit eftersattenligt koncernledningen, men förstärks nu genom förvärv ochutbyggnad av försäljningsorganisationen..

Europamarknadens andel av koncernens försäljning är cirka 60procent. Nordamerika och Asien svarar för 14 respektive 18procent.

Marknaden har allmänt sett varit präglad av hård konkurrens ochpressade priser under det senaste året. Efter den godainledningen på 1996 föll efterfrågan samman. Särskilt har dettadrabbat lätta truckar. Det finns en överkapaciet itillverkningsledet och marknaden, främst i Europa och Norden,påverkas av att investeringsvågen i industrin har ebbat ut. Menockså på containerhantering har nya konkurrenter etablerat sig.Kalmar Industries måste leva med denna oroliga marknad även i år,konstaterar VD i årsredovisningen. De offensiva åtgärderna ärsatsningen på eftermarknaden och utveckling av nya produkter.Men en vändning på marknaden är nödvändig för att få uppresultatet.

Trots den stora differensen mellan de första kvartalen 1996 och1997 finns det vissa ljuspunkter i rapporten. Orderingångenunder första kvartalet 1997 blev sex procent högre än underförra årets tredje och fjärde kvartal. Resultatet kommer därföratt förbättras under resten av året, förutser företagsledningen.Men någon full återhämtning blir det inte. Företagets egenprognos är att vinsten blir lägre än de 170 miljoner kronor somuppnåddes under 1996. Affärsvärlden sätter vinstprognosen till160 miljoner kronor, vilket motsvarar en vinst per aktie efterskatt på cirka 10 kronor.

Kärvt första kvartal

BT Industries mkr Kalmar Industries mkr 1996 1996 1997 1996 1996 1997 Helår Tre mån Tre mån Helår Tre mån Tre månOmsättning 3999 1022 1022 2499 674 504Rörelseresultat 293 81 54 188 60 17Marginal,procent 7,3 7,9 5,3 7,5 8,9 3,4Finansnetto 18 2 6 -20 -4 -4Vinst 311 83 60 170 56 13BT-aktien att föredra

Som aktieplaceringar erbjuder varken Kalmar Industries eller BTIndustrier någon större spänning. Värderingen är uniform medverkstadsföretag i allmänhet. Båda har p/e-tal kring 12-13räknat på Affärsvärldens prognoser. Tryggast är BT Industrier,som har mer stabil vinstutveckling och högst avkastning på egetkapital, cirka 28 procent. Risken är större i Kalmar Industries,som fortfarande har en orolig marknad och som behöver göra merinsatser för att hålla vinstprognosen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.