Busläskig godishelg
I Sverige slog halloween igenom under 1990-talets andra hälft. Med åren har det gynnat försäljningen i dagligvaruhandeln markant. I fjol ökade försäljningen av hushållsprodukter såsom ljus, pynt och servetter med 14,1 procent och försäljningen av konfektyr med 7,9 procent, jämfört med en genomsnittlig vecka.
Även om många dagligvaruhandlare får en försäljningsskjuts kan firandet inte jämföras med andra utpräglade mathögtider.
– För vissa butiker inom sällanköpshandeln med ett nischat sortiment kan halloween däremot vara viktigare än julhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på branschorganisationen Svensk Handel.
Den största uppgången under halloween står lösviktsgodiset för. Försäljningen i Sverige ökar med cirka 40 procent jämfört med en snittmånad. Matkoncernen Axfood säljer cirka tre gånger mer godis än under en normal vecka, delvis en följd av att de kör kampanjer. Willys säljer exempelvis lösviktsgodis för 39,90 kronor per kilo.
Coop uppger att deras lösgodisförsäljning ökar med 300–400 procent jämfört med en vanlig vecka.
Ungefär samma ökningsnivå har Hemköp, som tror att halloween inom en ganska snar framtid går om påsken som svenskarnas största godishelg.
Cirka 12 procent av Cloettas årsförsäljning av lösviktsgodis sker under halloween. Storsäljare som Center och stora colaflaskor är allra mest populära.
Generellt rankar dock inte företag inom handel halloween särskilt högt. Försäljningen påverkas varken positivt eller negativt. Visserligen ökade omsättningen i dagligvaruhandeln med 3,9 procent mellan 2016 och 2017, men försäljningen i dagligvaruhandeln låg ändå cirka 2,5 procent lägre än en genomsnittlig vecka.
I USA är halloween betydligt viktigare. Amerikanerna beräknas i år handla halloweenrelaterade varor för cirka 81 miljarder kronor. De amerikaner som firar halloween väntas i genomsnitt lägga motsvarande omkring 780 svenska kronor per person på detta.
90 procent av amerikanerna köper godis, till ett sammanlagt värde av drygt 23 miljarder kronor. Något mer läggs på dekor och allra mest pengar läggs på kostymer, 29 miljarder kronor, där de vanligaste är häxor, vampyrer, zombies och pirater.
För svenska handlare är halloween den tionde viktigaste försäljningsperioden. Julhandeln toppar listan och på andra plats hamnar den USA-importerade shoppingdagen Black Friday. ❋
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.