Butikerna är fortfarande navet
Designtorgets vision är att göra skandinavisk design framgångsrik och tillgänglig. I praktiken är de återförsäljare av designers produkter, vilka väljs ut av en jury. Tanken är att butikerna ska fungera som en samlingspunkt.
– Vi ser att tekniken går framåt. Det kommer nya innovativa produkter hela tiden. Det är också mycket fokus på närproducerat, ekologiskt och återvunna material, och vi ser att man tänker hela vägen från produkt till förpackning. Något som också efterfrågas av våra kunder.
Ett annat tydligt mönster som efterfrågas julen 2018 är personliga presenter. Exempel på personifierade produkter kan vara initialer på en väska eller plånbok. Även om mycket cirkulerar kring hållbarhet, efterfrågas också allt mer design med någon inneboende form av innovation och funktion, enligt Wahlqvist. Ett kommande exempel där dessa egenskaper förenas är ett självförsörjande akvarium med inbyggt cirkulärt kretslopp, ett akvarium som ska kunna skötas på distans.
Alexandra Wahlqvist inledde sin karriär på klädbolaget Odd Molly för elva år sedan. Då var det ett litet entreprenörsbolag, hon var den nittonde personen som anställdes och ”alla hjälpte till med allt”. Hon hann med flera roller: från vd-assistent, ansvarade hon senare för digital affärsutveckling och slutligen blev hon e-handelschef. När hon slutade arbetade 120 personer på Odd Molly och hon gick vidare och arbetade med H&M:s e-handel i 1,5 år. Därefter Interflora, där Wahlqvist ansvarade för marknad och näthandeln, varifrån den största andelen av försäljningen härstammade.
– De började med e-handel 1995 och visste att digitalisering och teknisk utveckling är affärskritiska för verksamheten.
Även om Designtorget fokuserar på att utveckla och förbättra sitt erbjudande online är butikerna fortfarande navet, att besöka dem ska vara en upplevelse i sig.
– Men där ska vi också använda ny teknik för att ge kunden bättre köpupplevelser och ett utökat erbjudande genom att bland annat kunna beställa från webben i butik, eller genom att få produkter hemlevererade. För några år sedan var det svårt, vilket jag insåg när jag fokuserade på att göra Odd Molly mer omni-kanal-anpassat, då fanns inte tekniken, helt enkelt.
Designtorgets försäljning har inte utvecklats särskilt mycket de senaste åren och ett av Alexandra Wahlqvists uppdrag är att expandera långsiktigt. Här är online en viktig del av expansionen, men hon tror också att de kan expandera på nya och annorlunda sätt.
– Genom att samarbeta med nya aktörer, till exempel. Vi ska vara där kunderna finns och då behöver vi vara flexibla.
Konkurrenterna finns inom flera olika branscher och det ändras dessutom fort med nya aktörer och nya sätt att nå kunden.
– Men vi är starka i vår nisch och har en tydlig vision. Vi säljer noga utvalda och unika designprodukter och nya innovationer till kunder som önskar hitta nya formgivare och design. Det är det vi fokuserar på.
Designtorget har elva butiker i de fyra största städerna, en i Malmö, en i Uppsala, två i Göteborg, en på Arlanda, och resterande sex finns i Stockholm. I huvudsak finns två starka målgrupper: personer som vill handla något till sig själva eller en present till någon annan, men också turister som både kommer från Sverige och andra länder.
– Vi ser en ökad efterfrågan på produkter med flera inneboende funktioner. Man bor kanske trångt och vill ha fler funktioner hos en möbel eller produkt, till exempel hyllor som man kan leka med och placera om.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.