Celsius prioriterar hårdare

Celsius nye VD har lagt fram en ny strategi som går ut på attrenodla den militära verksamheten, civila produkter svarar förtillväxt. Det blir svårt att klara de uppsatta målen.

Lars G Josefsson, som tillträdde som VD i Celsius första juni,har ägnat sommaren åt att vässa strategin för hur koncernenskall växa och bli lönsam. Målet är att Celsius skall fördubblasin omsättning några år in på 2000-talet, genom organisktillväxt och förvärv. Militär verksamhet förblir koncernenskärna, men här finns ingen tillväxt på marknaden. Därför är dettroligt att andelen civila produkter ökar från dagens nivå,cirka 30 procent av koncernomsättningen.

Lönsamheten skall höjas, även om inget preciserat mål anges. Föratt nå en avkastning på eget kapital på 13 procent, vilket kanvara en rimligt mål, skulle Celsius behöva tjäna cirka 450-500miljoner kronor, med nuvarande låga skattebelastning på cirka 20procent. Dit är det en bit kvar att vandra. Under förstahalvåret tjänade Celsius 157 miljoner kronor, vilket ger denlilla vinstmarginalen 3 procent. Den förutsedda årsvinsten på250-300 miljoner kronor är också otillräcklig.

Resultatet i år påverkas av de pågående omstruktureringarna ochden krympande marknaden för militär industri. Omsättning ochvinster har fallit för Bofors vapensystem och Kockumsvarvsindustri, som båda drar ned sin verksamhet. Kockumsförlorar dessvärre också pengar på sitt stora civilaprestigeprojekt, stålkonstruktioner till Öresundsbron. Näraffären gjordes upp förra året underskattade Celsius kostnadernaför tillverkningen. Men företaget anser också att tillverkningenfördyrats genom att specifikationerna p�� elementen ändrats. Enny prisförhandling har inletts med beställaren, brokonsortietSundlink.Omstruktureringen av Celsius Tech börjar ge effekt.Förlusten på 60 miljoner kronor har vänts till en vinst på 13miljoner kronor. Men rörelsemarginalen i denna verksamhet, somrepresenterar spetsteknik på områdena IT-system och elektronik,förblir liten, drygt en procent.

Bästa utfallet har som vanligt FFV Aerotech, underhåll avmilitära flygplan, samt det civila flygunderhållet i USA, somfinns i gruppen Celsius Invest.

Vad innebär då den vässade strategin för Celsius? Den allmännaförutsättningen är att marknaden för militär industri krympervärlden över (se också sidan 28). Samtidigt fördyrasutvecklingen av nya vapensystem, en utveckling som måstefinansieras av det försvarsindustriella företagets hemland.Celsius nackdel är att ha ett litet hemland, Sverige, som inteämnar kosta på några nya dyra egenutvecklade vapen i framtiden.

Det finns två lösningar på problemet, dels att skaffa sig flerhemländer, dels att rensa i produktsortimentet.

Som hemländer i dag betraktar Celsius de nordiska länderna, somnärmat sig varandra ifråga om militära projekt, främstutveckling av en samnordisk ubåt, Viking. Till hemländer räknasockså Australien, där Celsius är delägare i ubåtsföretaget TheAustralian Submarine Corporation. Ett tredje hemland är USA,dock inte för militär industri. Men Celsius har lyckats skapasig en hygglig position inom civilt flygunderhåll på dennamarknad.

För Celsius vore det givetvis bäst att ha hela EU som hemland.Detta har länge betraktats som ouppnåeligt. Ingen nationalstathar gått med på att avhända sig kontrollen över vapenindustrin,inte heller Sverige, där ju staten äger alla röststarkaCelsiusaktier. Men ingenting motsäger att EU:s militära industribehöver effektiviseras, vilket rimligen sker genom samarbetenoch fusioner över nationsgränserna. Och nu finns tecken på attbindningarna börjar lossna. Viktigaste skälet är att Europasindustri måste matcha den snabba effektivisering som skett iamerikansk militär industri. Det är troligt att Europa fårkommersiell vapenhandel inom loppet av fem till tio år, sägerLars Josefsson. Kanske går det fortare.

Just nu ligger Celsius på 14:e plats i storlek blandförsvarsföretagen i Europa. För att hävda sig måste Celsiussatsa på de områden där man kan bli bäst, säger Lars Josefsson.Det betyder prioriteringar och utrensningar i nuvarandesortiment.

Bofors skall satsa på intelligenta vapensystem, exempelvisintelligent ammunition, missiler och torpeder, medanhandeldvapen och konventionell ammunition är exempel påprodukter som kan lämnas. Andra prioriterade områden ärledningssystem, sensorer och telekrig, de områden där CelsiusTech är framstående. Kockums marina plattformar, ytfartyg ochutbåtar, har god marknadsposition i världen och kan alltsåmotivera fortsatta satsningar. Därtill skall koncernen satsa påden växande marknaden modifiering, uppgradering och underhåll avvapensystem. Härutöver satsar Celsius på ett begrepp, som fåttdet nyuppfunna namnet Infomatik. Det är system som har kopplingtill militär flygledning eller marina stridsledningssystem.Visionen är att liknande informations- och styrsystem kanutvecklas för civil marknad. Redan finns tillämpningar föråkerier, brandförsvar, taxi och så vidare. Men man kan ocksåtänka sig tillämpningar på en konsumentmarknad, till exempelintelligenta bilar och intelligenta hem (se dock sidan 26).Civil verksamhet väntas alltså växa i Celsius. Principen är attalla civila projekt måste ha en synergi med den militäraverksamheten. Det handlar nästan alltid om tekniska synergier.Än är Celsius novis på civil marknadsföring.

Den största civila verksamheten i Celsius, underhåll av flygplan,ter sig stabil och lönsam. Den kan utvecklas. Men därutöver harkoncernen ägnat sig åt flera stora och små projekt, därlönsamheten varit dålig: fartygsbyggen, ombyggnad avjärnvägsvagnar och de nu förlustbringande stålelementen förÖresundsbron. Mer stadga och målmedvetenhet för den civilaexpansionen kan därför efterlysas.

En bit kvar att gå:

Celsius, mkr 6 mån 1996 6 mån 1997 Helår 1996Celsius, mkr 6 mån 1996 6 mån 1997 Helår 1996Försäljning 5512 5218 11112Rörelseresultat 56 88 99Rörelsemarginal % 1 1,7 1Finansnetto 95 69 248Vinst 151 157 347Rörelsemarginal %

Bofors 2,3 0,7 -5,7Kockums 5,8 5,4 -2Celsius Tech -6,5 1,2 -7FFV Aerotech 11,6 10,3 9,3Celsius Invest 6,2 4,8 5,5

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Mangold