Chatta upp börskursen
Move PR har uppdrag för det o-listenoterade Teligent att bevaka aktiechattar och forum för wap-utvecklare. ”Men vi tar inte på oss uppdrag som handlar om att prata upp eller ned aktiekurser”, säger Robert Almqvist, partner på nystartade Move PR, som gjort internet-PR till sin specialitet.
”Det handlar om att bevaka när någon eller några vill driva kursen om de vill sälja. Eller så kan det vara någon som vill underminera en produktlansering. När det behövs så går vi in och dementerar uppgifter eller kommer med korrekta fakta”, säger Robert Almqvist.
Move PR har uppfunnit en Chat Spy, en programvara som söker av chatforum och automatiskt skickar e-post inom någon minut när uppdragsgivarens namn eller konkurrenter dyker upp i inläggen.
Idén med Chat Spy hade Robert Almqvist med sig från sin tid på Intentia. Där hände att konkurrenter smutskastade bolaget i olika chatforum.
”Det kunde komma mycket kvalificerade inlägg om vår verksamhet, typ titta i årsredovisningen på sidan tre, det som står där stämmer inte alls. Inläggen var så initierade att vi var säkra på att de kom från konkurrenter”.
När det gäller proaktiv PR på internet så säger Robert Almqvist att det finns möjligheter för börsnoterade företag att utnyttja aktiechattarna.
”Men vi har valt att hålla oss passiva än så länge. PR-branschens intresseförening Precis har inte etablerat något klart förhållningssätt än. Är det till exempel okej för ett börsnoterat företag att informera initierat om nya produkter på aktiechattar?”
Robert Almqvist ser också att Chat Spy skulle kunna användas av till exempel Ericsson för att lyssna på till exempel Aftonbladets ungdomschat vad som sägs företagets telefoner. Alltså en automatisk form av marknadsundersökning. Även Prime PR jobbar aktivt med internetpr.
”Det finns stora möjligheter för börsnoterade bolag att göra PR på aktiechattar”, säger Hannes Kerstell, som arbetar med internet-PR på Prime PR.
”Tormod Hermansen kunde till exempel ha gått in och chattat om Telenor-aktien på en av de ledande aktiechattarna i Norge. Det hade skapat stor uppmärksamhet och kanske ökat intresset för Telenoraktien.”
Men det kan gå snett för den som är slarvig med sin internet-PR. ”Ren produktreklam går inte hem och man måste kunna språket, stilen och tekniken. Annars får det omvänd effekt”, säger Hannes Kerstell.
Aftonbladet gjorde till exempel bort sig när de lanserade den nya Sportbilagan på fotbollsklubbarnas chatsidor.
”Folk på Aftonbladet gick in på chattarna fotbollsklubbars hemsidor. De skrev att Sportbladet hade kommit och att den var bra.”
“På Gnagets hemsida upptäckte någon att det mail som handlade om Sportbladet kommit från Aftonbladet och att samma person varit inne på Djurgårdens och Hammarbys hemsidor och sagt samma sak. Det blev en oerhörd baklängeseffekt för Aftonbladet.”
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.