Cheffelo ökar omsättning och vinst

E-handelsbolaget Cheffelo ökade omsättningen och vinsten i det andra kvartalet.
Cheffelo ökar omsättning och vinst - Cheffello Linas
Foto: Linas Matkasse

Omsättningen steg 1,9 procent till 261,7 miljoner kronor (256,9), vilket är i linje med vad bolaget kommunicerade i en uppdatering i juli.

Aktiva kunder för andra kvartalet var 66,0 tusen (64,8), en ökning om 1,9 procent mot föregående år. Leveranserna steg med 0,5 procent. Genomsnittligt ordervärde växte 14 procent till 81 kronor (859).

Ebitda-resultatet blev 32,2 miljoner kronor (32,2), med en ebitda-marginal på 12,3 procent (12,5).

Rörelseresultatet blev 21,4 miljoner kronor (19,5), med en rörelsemarginal på 8,2 procent (7,6).

Resultatet efter skatt blev 17 miljoner kronor (13,9). Resultat per aktie uppgick till 1,34 kronor (1,08).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 18,1 miljoner kronor (17,4).

“Vår starka prestation i Q2 överskuggas delvis av tidpunkten för påsken och effekten av en starkare SEK på koncernens nettoomsättning. Den rapporterade omsättningen för första halvåret ökade med nästan 10%, vilket överstiger den övre gränsen för vårt tillväxtmål på 8% för nettoomsättningen”, uppger vd Walker Kinman i rapporten.

“Vårt momentum i början av Q3 är fortsatt positivt och vi är övertygade om att vi även framöver kommer att överträffa den övre nivån av vårt finansiella mål om 8%
nettoomsättningstillväxt på helårsbasis. Även om det har varit svårt att förutse effekten av valutakursförändringar på koncernens nettoomsättning, bedömer vi att våra tillväxtprognoser i lokal valuta ger tillräckligt utrymme för att kompensera för den starkare svenska kronan”, fortsätter Cheffelo-chefen.

Norge förväntas fortsätta på en stark tillväxtbana, och Sverige väntas leverera fortsatt god tillväxt. I Danmark fortsätter bolaget att fokusera på att återvända till en tydlig väg mot lönsam tillväxt, trots utmanande marknadsförhållanden och en svagare efterfrågan från konsumenterna, skriver Kinman.

Det tredje kvartalet är normalt säsongsmässigt svagt, uppger han

“Samtidigt tenderar försäljnings och marknadsföringskostnaderna att vara högre, dels på grund av den säsongsbetonade försäljningscykeln, dels på grund av ökade satsningar på att rekrytera nya kunder. Därför förväntar vi oss att EBIT följer det historiska mönstret och blir negativ under tredje kvartalet.”

Tillväxten väntas dock vara tvåsiffrig i det tredje kvartalet.

Cheffelo, Mkr Q2-2025 Q2-2024 Förändring
Nettoomsättning 261,7 256,9 1,9%
Ebitda 32,2 32,2 0,0%
Ebitda-marginal 12,3% 12,5%
Rörelseresultat 21,4 19,5 9,7%
Rörelsemarginal 8,2% 7,6%
Nettoresultat 17 13,9 22,3%
Resultat per aktie, kronor 1,34 1,08 24,1%
Kassaflöde från löpande verksamhet 18,1 17,4 4,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.