Cloetta ökar lönsamheten rejält

Godistillverkaren Cloetta redovisar minskad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Cloetta ökar lönsamheten rejält - tell
Cloettas VD Katarina Tell. Foto: Cloetta

Rörelsevinsten ökade.

Omsättningen sjönk 2,6 procent till 2 039 miljoner kronor (2 094). Den organiska försäljningstillväxten var -1,1 procent (5,7). Bolaget förklarar nedgången med att påsken har skjutits till det andra kvartalet.

Rörelseresultatet blev 350 miljoner kronor (193), med en rörelsemarginal på 17,2 procent (9,2).

Rörelseresultatet blev 350 miljoner kronor (193), med en rörelsemarginal på 17,2 procent (9,2). Detta resultatet påverkades av jämförelsestörande poster om 125 miljoner kronor (1), huvudsakligen relaterade till beslutet att inte genomföra en investering i fabriksanläggning.

Justerat rörelseresultat blev 225 miljoner kronor (192), med en justerad rörelsemarginal på 11,0 procent (9,2).

Resultatet före skatt var 335 miljoner kronor (148).

Resultatet efter skatt blev 253 miljoner kronor (107). Resultat per aktie uppgick till 0,89 kronor (0,37).

“Vi förväntar oss att det första halvåret kommer att visa tydlig lönsam försäljningstillväxt och att vi under det andra halvåret kommer att närma oss vårt nya och förhöjda långsiktiga mål om 3–4
procent”, uppger vd Katarina Tell i rapporten.

“Vi har sett en volymförskjutning från chokladkategorin till andra typer av godsaker till följd av ökade priser på choklad. En av fördelarna med vår breda produktportfölj är att vi effektivt kan motverka svängningar i konsumentpreferenser och konsumtionsmönster”, fortsätter hon.

Cloetta, Mkr Q1-2025 Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 2 039 2 094 -2,6%
Organisk försäljningstillväxt, procent -1,1 5,7
Rörelseresultat 350 193 81,3%
Rörelsemarginal 17,2% 9,2%
Justerat rörelseresultat 225 192 17,2%
Justerad rörelsemarginal 11,0% 9,2%
Resultat före skatt 335 148 126,4%
Nettoresultat 253 107 136,4%
Resultat per aktie, kronor 0,89 0,37 140,5%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Curasight