Den flygande skotten

Det är inte många tåg som korsat oceanerna. Men det ­engelska ångloket Flying Scotsman har faktiskt turnerat ­såväl i USA som i Australien.

Aldrig hade väl Storbritannien varit så populärt som på 1960-talet. Beatles och Rolling Stones musik och Mary Quants mode erövrade världen. Carnaby Street och Kings Road drog turister till Swinging London som getingar till en syltburk.

Naturligtvis insåg både politiker och näringsliv att det gällde att ta vara på den positiva trenden så länge den varade. En kampanj för att sälja brittiska varor drogs i gång. ”Buy British” var budskapet som skulle öka de brittiska exportinkomsterna och sprida lycka och välstånd i hela öriket. Det förenade kungarikets flagga, the Union Jack, blev logotyp för kampanjen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets