Den flygande skotten
Aldrig hade väl Storbritannien varit så populärt som på 1960-talet. Beatles och Rolling Stones musik och Mary Quants mode erövrade världen. Carnaby Street och Kings Road drog turister till Swinging London som getingar till en syltburk.
Naturligtvis insåg både politiker och näringsliv att det gällde att ta vara på den positiva trenden så länge den varade. En kampanj för att sälja brittiska varor drogs i gång. ”Buy British” var budskapet som skulle öka de brittiska exportinkomsterna och sprida lycka och välstånd i hela öriket. Det förenade kungarikets flagga, the Union Jack, blev logotyp för kampanjen.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här