”Detaljhandelns flytt till nätet går fort”

Trots god konjunktur är det skakigt för delar av detaljhandeln, framför allt för mode­handeln. Det har gått snabbare än förväntat att flytta ut på nätet, varpå gamla ­affärsmodeller har kommit på skam.

– För många går det långsamt att ställa om eftersom de sitter fast i stora butiksnät och gamla it-system. Detaljhandeln var ju tidigare nationellt begränsad, även om man handlade en del utomlands, men nu tävlar aktörer med världens alla bolag där pristransparensen dessutom är total, säger Emma Hernell.

Ungefär 15 procent av modehandeln sker på nätet. Därtill finns ett mörkertal eftersom det saknas statistik över hur mycket svenskar handlar från utländska sajter som Zalando. Enligt HUI:s egen statistik är ­aktörer såsom Apotea och Adlibris populärast, en nykomling i sammanhanget är den kinesiska shoppingappen Wish.

– Wish kom verkligen från ingenstans, deras snabba frammarsch förvånade oss, säger Emma Hernell.

Även om den tilltagande näthandeln sätter press på etablerade butiker och kedjor finns det ett antal aktörer som det går bra för. Emma Hernell sitter i juryn för det årligen återkommande priset Retail Awards som har till uppgift att hitta handlare som både växer och är lönsamma.

– Det går bra för två typer av aktörer. Dels de som är ”born digital”, de som från början jobbar med digital marknadsföring, influencers och marknadsföring i sociala medier med hela världen som arbetsfält, och dels lågprisaktörer.

Förra året kammade Stadium Outlet hem vinsten som årets tillväxtföretag, med motiveringen att kedjan är en del av ”den heta lågpristrenden och har haft betydande kommersiella framgångar”.

– Det är numera en medveten strategi att man bygger varumärket i en del och intäkterna i annan del, exempelvis med outlets.

Trenden kommer från USA med lågpriskedjor som TJ Maxx och Marshalls, som ägs av TJX Companies. Även outletparkerna, där varumärken säljer sina lågprislinjer, går bra. I Sverige finns exempel som handelsplatsen i Barkarby med över 80 butiker. ­Liknande outletparker som finns är långt större i USA och på andra ställen i Europa.

Det behöver inte nödvändigtvis vara stora drakar som blir vinnare på den nya e-kartan. Emma Hernell påpekar att det småskaliga fortfarande lockar.

– Men där behöver man samarbeta och vara på etablerade handelsplatser, exempelvis Amazon eller den globala plattformen Etsy som samlar småskalighet från världens alla hörn.

En ny typ av uppdrag som har vuxit hos HUI är analyser åt fastighetsaktörer. Generellt efterfrågas en kompetens på hur handelsplatser kan fortsätta att vara relevanta när en allt större del av handeln sker på ­nätet.

– De vill veta hur riskexponerade de är och vilken typ av koncept som tilltalar en framtida konsument.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.