Dyrköpt bilverkstad
Sälj. Någonting var ruttet i konungariket Danmark redan på Hamlets tid. Sekler senare, för 14 år sedan, köpte den svenska bilreservdelskedjan Mekonomen upp den ledande bildelskedjan i vårt södra grannland. Sedan dess har också Mekonomen haft problem med fräschören.
Bolagets halvårsrapport, från slutet av augusti, blottlägger problematiken. Nu går det emellertid att ana att blodflödet är på väg att stoppas. Förlusterna i Danmark krymper och uppgår till 9 miljoner kronor under det första halvåret. Samtidigt heter det att bolagets verksamhet i landet inte når en kritisk massa, vilket är samma sak som att berätta att verksamheten ska läggas ned eller säljas. En välkommen utveckling.
För två veckor sedan fick Mekonomens vd Magnus Johansson sparken efter bara ett drygt år på posten. Bidragande orsak: att han inte tillräckligt snabbt lyckades ratta koncernen i den allt tuffare konkurrensen.
Störst är problemen på hemmaplan. Inom Mekonomen Sweden föll försäljningen, ned 2 procent under det senaste kvartalet, på en växande marknad, samtidigt som rörelsemarginalen mer än halverades till 8 procent.
En trendmässig utmaning är konkurrensen på internet. Mekonomen var långsamt i starten när det gäller e-handel och har sedan aldrig kommit i kapp. Franskägda Skruvat.se har på några år etablerat sig som största skandinaviska aktör.
En annan trend är att allt fler nybilskunder hellre leasar sin nya bil. Enligt uppgifter från MRF, Motorbranschens riksförbund, har antalet nya bilar som privatleasas ökat med 89 procent hittills i år. För helåret väntar sig branschen att importörerna kommer att leverera 45 000 privatleasade personbilar mot 27 000 under förra året. De talen kan jämföras med totalmarknaden. I år väntas branschen sälja cirka 375 000 nya personbilar i Sverige.
– Privatleasingen kommer att fortsätta öka ytterligare, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF.
Fördelen för konsumenterna är att de får kontroll över bilkostnaderna. Men privatleasing är dåliga nyheter för Mekonomen och dess dotterbolag Meca. Orsaken är att privatleasingkunder nästan alltid använder sig av märkesverkstäder för service och reparationer under leasingavtalets längd, normalt de tre första åren.
Bolaget har försökt hänga på trenden genom att erbjuda privatleasing till mindre bilmärken. Hittills utan större framgång. Ett bilmärke, Fiat, som med 6 700 sålda bilar placerade sig på 14 plats på fjolårets topplista i Sverige, har nappat. Enligt Mekonomens tillförordnade vd Pehr Oscarson är projektet nu i ”utvärderingsstadiet”, vilket tyder på att det håller på att läggas ned.
Denne varnar samtidigt för att dra för långtgående slutsatser av flykten från bilägandet.
– Det är en liten del av totalmarknaden. Affärsvärdet i verkstaden de första tre åren av service och reparationer, som normalt ingår i ett leasingpaket, är begränsat. Från fyra år och därefter blir bilarna mer intressanta och det är där vi är starka, säger Pehr Oscarson.
Mekonomen hade satt upp målet att tillväxt skulle vara viktigast för 2016. Tillväxten är 1–3 procent beroende på hur man räknar. För att växa snabbare har bolaget under senare år expanderat genom förvärv. Bolaget är eller har varit återförsäljare av allt från båt- och snöskoterprylar till bilförsäkringar och har bildat partnerskap med bland annat bilglasmästerier. Avkastningen på mångsyssleriet har emellertid varit skral. Nu väntar sparåtgärder för att få fart på lönsamheten.
Affärsvärlden bedömer att det blir sämre innan det blir bättre. Symptomatiskt är att insynspersonerna inte har gjort några köp på de nya låga nivåer där kursen ligger parkerad sedan några veckor tillbaka. Affärsvärlden sänker till sälj. Köp tillbaka på rekyler till 139 kronor, p/e 12 för nästa år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.