En billig turnaround

Klädkoncernen Retail and Brands går mot bättre tider. Efter en ordentlig rensning bland verksamheterna hägrar ökade vinster.

Retail and Brands hade fram till 2010 högflygande planer och en offensiv förvärvsstrategi. Denna fick dock ett abrupt slut då marknaden dök. En pressad finansiell situation bidrog även till att bolaget tvärt tvingades dra i hand­bromsen. En strategi­omläggning var oundviklig. Ökat sparande på bekostnad av konsumtion och en tuff konkurrenssituation förändrade förutsättningarna.

Ledning och stora delar av styrelsen byttes ut och ett intensivt förändringsarbete inleddes. Mycket av de åtgärder som genomförts under en treårs period har nu börjat ge resultat. Under föregående verksamhetsår som sträckte sig fram till augusti 2014 gjorde bolaget en rörelsevinst för första gången sedan 2010. Förbättringstrenden i bolaget är tydlig.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco