”En plåthall med perfekt akustik”
Framför dirigenten Stefan Klingele står Kungliga Operans kör och hovkapell. På scenen utspelar sig Mozarts Trollflöjten inför en publik på 900 personer. Låter det som en vanlig fredagskväll i operahuset? Det är det inte. Vi befinner oss på Ramsmora Varv, en 1500 kvadratmeter stor båthall på Ljusterö i Stockholms skärgård, som ägs av Johan Pedersén. Sedan ett par år tillbaka arrangerar han klassiska operaföreställningar i båthallen, i samarbete med Kungliga Operan.
– Det är en ynnest att få uppleva de här operakvällarna. När vi köpte varvet trodde jag aldrig det här skulle bli så framgångsrikt.
Till vardags driver Johan Pedersén hotell- och konferensverksamheten Nässlingen Resort och restaurangen Svarta Malin, båda belägna på ön Nässlingen. Han bor på Ljusterö i Österåkers kommun, och ungefär femtio meter från hemmet ligger båtvarvet som han förvärvade 2009.
– Min fru och jag funderade på vad vi skulle göra med varvet på sommaren när inga båtar är i hallen. Förslagen var många, ett av dem var att ordna en gokartbana, men det blir skitigt och är inte riktigt vår målgrupp.
Att varvet skulle komma att användas till musik, och då framför allt opera och klassiskt, var mer eller mindre en slump. I samma veva som Johan Pedersén lade vantarna på båtvarvet skulle en operafestival arrangeras som en hyllning till operasångaren Jussi Björling, som bodde på Siarö. Problemet var att arrangörerna hade vuxit ur sin dåvarande lokal. Det var då Johan Pedersén kom med förslaget att båtvarvet kunde användas. Frågan var bara om akustiken var bra nog. Hovsångerskan Lena Nordin, som bor på Ljusterö, kom förbi en dag för att provsjunga.
– Hon började nästan gråta och sa att vi inte fick ändra någonting. Akustiken var helt perfekt. Det är ju bara en vanlig plåthall men har tydligen, av en lycklig slump, de rätta proportionerna för perfekt akustik, säger Johan Pedersén och tillägger:
– Efter en av våra konserter hörde jag en person ur hovkapellet säga till en annan: ”Det är ju fan att man måste åka ut till en lada i skärgården för att hitta denna akustik.” Det går tydligen inte att hitta motsvarande akustik i Stockholm, eller ens i resten av landet.
Sedan 2011 har klassiska operaföreställningar som La Bohème av Puccini, Carmen av Bizet och nu senast, Trollflöjten av Mozart, framförts på varvet. Även en hyllningsgala till Giuseppe Verdi har arrangerats. Det är Kungliga Operan som de senaste åren har tagit initiativ till konserterna. Johan Pedersén har också hållit konserter med mer modern musik, till exempel med Salem Al Fakir, men gensvaret har inte varit detsamma.
– Varje kväll kan du hitta säkert tio konserter i olika moderna musikinriktningar i mer eller mindre halvudda miljöer. Men att Kungliga Operan flyttar ut i en båthall i skärgården, och att hallen har stoppade stolar för publiken och kristallkrona och allt – det är något väldigt speciellt och unikt.
Johan Pedersén har finansierat operaföreställningarna med eget kapital och med stöd från Österåkers kommun. Han har köpt ljud- och ljusteknik, anlitat scenbyggare och hyrt in 900 stolar till publiken.
– Jag tror att många har lättare att närma sig operan med nyfikenhet härute. Birgitta Svendén, chefen på Kungliga Operan, har i princip lovat att de fortsätter i minst två år till.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.