Essitys VD om inställda affären: ”En katt bland hermelinerna”

Essity tar stryk på Stockholmsbörsen efter Q4-rapporten. Men när VD:n Magnus Groth blickar framåt ser ha en satsning på lönsam tillväxt. "Och det ska komma i huvudsak från volym och mix. Där har vi höga ambitioner och kommer lägga mer krut på reklam och marknadsföring för att få upp försäljningen", säger han till Affärsvärlden.
Groth berättar också om miljardförsäljningen av Vinda - och varför man tvärvänt och valt att behålla den europeiska verksamheten inom Consumer Tissues.
Magnus Groth är VD på Essity
Magnus Groth är VD på Essity. Foto: Pressbilder/Essity

Hygienjätten Essity levererade en nästintill oförändrad nettomsättning på 36,6 miljarder kronor i det fjärde kvartalet. Analytikerna hade hoppas på drygt en miljard mer i omsättning. I skrivande stund är aktien ner 3,6% och handlas runt 237 kronor.

Under en rapportpresentation för analytiker på torsdagsförmiddagen kom frågorna till VD:n Magnus Groth att beröra den negativa vinsttillväxten, som blev minus 0,7% i fjärde kvartalet.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets