Essitys VD om inställda affären: ”En katt bland hermelinerna”

Essity tar stryk på Stockholmsbörsen efter Q4-rapporten. Men när VD:n Magnus Groth blickar framåt ser ha en satsning på lönsam tillväxt. "Och det ska komma i huvudsak från volym och mix. Där har vi höga ambitioner och kommer lägga mer krut på reklam och marknadsföring för att få upp försäljningen", säger han till Affärsvärlden.
Groth berättar också om miljardförsäljningen av Vinda - och varför man tvärvänt och valt att behålla den europeiska verksamheten inom Consumer Tissues.
Magnus Groth är VD på Essity
Magnus Groth är VD på Essity. Foto: Pressbilder/Essity

Hygienjätten Essity levererade en nästintill oförändrad nettomsättning på 36,6 miljarder kronor i det fjärde kvartalet. Analytikerna hade hoppas på drygt en miljard mer i omsättning. I skrivande stund är aktien ner 3,6% och handlas runt 237 kronor.

Under en rapportpresentation för analytiker på torsdagsförmiddagen kom frågorna till VD:n Magnus Groth att beröra den negativa vinsttillväxten, som blev minus 0,7% i fjärde kvartalet.

“På helåret har vi nästan 7% i tillväxt. Det beror i stor utsträckning på beslut vi kommunicerat under året rörande omstrukturering av olika verksamheter. Det är nu vi ser effekterna av omstruktureringarna, för annars hade det varit mer positivt. Men budskapet om att effekterna skulle synas nu kom inte riktigt fram under tidigare kvartalspresentationer ordentligt”, säger Magnus Groth, VD på Essity, till Afv.

Mindre behov av massa

Han fortsätter:

“Kommande året ska vi satsa på lönsam tillväxt och det ska komma i huvudsak från volym och mix. Där har vi höga ambitioner ock kommer lägga mer krut på reklam och marknadsföring för att få upp försäljningen.”

Hur ser utsikterna ut för råvarukostnaderna?

“Det är roligt att vi går in i det här året med en halvering av våra inköp av massa. Så vi kommer få minskad volatilitet när det kommer till råvarukostnader”, säger VD Magnus Groth och lyfter fram att Vinda, som Essity sålde i december för 19 miljarder kronor, hade en massaintensiv tillverkning.

Nu sjunker alltså behovet av massa från 3,1 miljoner ton till 1,6 miljoner ton, berättar Essity VD:n.

“Det är ingen som tror på några stora svängningar när det kommer till massapriserna under året, men att det kan bli lite högra massakostnader nu under Q1”, säger Magnus Groth.

Blev hermelin

Under förra året gjorde Essity en strategisk översyn med sin europeiska verksamhet inom Consumer Tissues Private Label Europe. Flera olika finansiella rådgivare arbetade med att få till en transaktion och samtal fördes med potentiella budgivare. Dagen innan Vinda-affären blev klar kommunicerade bolaget att den europeiska verksamheten skulle behållas.

Varför valde ni att behålla den verksamheten?

“Vi gjorde en divisionalisering för att utvärdera hur det passade i koncernen. Med en sån total separation har verksamheten bara blivit effektivare och effektivare och den divisionen har velat bevisa sig och sin plats inom koncernen. Vi har kommit till en situation där vi ser att de är så pass värdeskapande. De kommer att ha så pass bra marginaler framöver att vi behåller det helt enkelt”, säger Magnus Groth och fortsätter:

“Det kan ju vara så ibland att istället för att du hela tiden är katten bland hermelinerna, som då vår private label-division var hela tiden, så är de plötsligt sin egen hermelin och då blir allting mycket bättre.”

Essitys styrelse föreslår även en höjd utdelning till 7,75 kronor per aktie.

Essity, Mkr Q4-2023 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 36 625 37 521 -2,4% 36 629 -0,0%
EBITA 4 611 3 818 20,8%
EBITA-marginal 12,6% 10,4%
Justerat EBITA 4 853 5 225 -7,1% 4 112 18,0%
Justerad EBITA-marginal 13,3% 13,9% 11,2%
Rörelseresultat 4 341 3 519 23,4%
Rörelsemarginal 11,9% 9,6%
Justerat rörelseresultat 4 583 3 824 19,8%
Justerad rörelsemarginal 12,5% 10,4%
Resultat före skatt 3 953 2 958 33,6%
Nettoresultat 2 858 2 222 28,6%
Utdelning per aktie, kronor 7,75 7,68 0,9% 7,25 6,9%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.