Ett liv i sus och dus

Svenska folkets sparpengar gör storfondernas förvaltare till heta måltavlor för provisionsjagande mäklarfirmor. Flotta middagar, jakter och sport är några av lockelserna.

Finansbranschen tillhör de mest representationsintensiva. De stora mäklarfirmorna lägger varje år stora belopp på kundvård. Det handlar om en i mäklarfolkets ögon affärsmässigt helt rationell verksamhet. Som förvaltare av tiotals miljarder av småsparares pengar representerar de stora fond- och försäkringsbolagen större delen av intäktskakan för mäklarfirmorna, som ju lever på provisioner från aktieaffärer.

Konkurrensen om fondernas gunst är knivskarp, inte bara mellan de svenska mäk-larhusen utan framför allt från de utländska jättarna. Att hålla sig väl med och odla relationen med stora kunderna är A och O. Informella kontakter av mer social natur mellan mäklarfolk och förvaltarna tillhör därför vardagen.

Evenemangen spänner från hela skalan i både påhittighet och prisnivåer och varierar mycket mellan firmor och förvaltare. Mest storslagna är de största svenska – Carnegie, Enskilda och Alfred Berg – men framför allt de utländska firmorna.

Häromveckan bjöd den stora investmentbanken Morgan Stanley till vildsvinsjakt. På plats i franska Champagne, mest känt för drycken med samma namn, lär flera svenska förvaltare ha varit.

Fjolårets julfest av samma firma på Stockholmskrogen Kharma är också omtalad.

– De utländska husen har inte samma regelbundna kontakter med de svenska kunderna och måste därför bjuda till lite extra när de väl ordnar något, säger en person i branschen.

Uppskattad är bland annat Deutsche Banks årliga tillställning på våren där kunderna får köra Ferrari eller andra snabba sportbilar på racerbana, samt skjuta hagelbössa och äta middag.

Olika former av sportevenemang är också populärt, alltifrån biljetter till Stockholm Open till bra platser på Premier League-matcher i samband med Londonbesök.

Det kombineras ofta med ett besök på några av stadens bättre nattklubbar.

Middagar är annars den vanligaste umgängesformen, och då på Stockholms bättre krogar och nattklubbar. Bon Lloc, Edsbacka Krog, Grands Franska och Kharma tillhör favoriterna. På sommarhalvåret är en tur med motorbåt ut till Sandhamn eller Fjäderholmarna vanliga inslag. Den stora representationsdagen är torsdagar.

– Gå in en tordagskväll på någon av de finaste krogarna och du möter gräddan i branschen, som en branschkälla uttrycker det.

Det är inte ovanligt att en nota kan gå på 6 000-7 000 kronor för ett mindre sällskap. Att hålla igen är inte prioriterat, i alla fall var det inte så under hausseåren.

– En gång drog notan i väg på 9 000 kronor för fyra personer, och då åt vi inte ens. Då mådde jag nästan lite dåligt, säger en analytiker.

– Jag upplevde inte att det fanns några övre gränser, snarare undre, säger en person som arbetade under de glada åren.

Men det finns också historier om Londonbesök när slutsumman hamnat på bortåt 50 000 kronor, inklusive vinflaskor i 20 000-kronorsklassen.

De som träffas är oftast nyckelpersoner hos mäklarfirmornas aktie och analysavdelningar och beslutsfattare hos förvaltarna. Ju större och desto mer kapitalstark, desto mer intressant är förvaltarna.

– Mest uppvaktade är de stora bankernas fonder, de största försäkringsbolagen och AP-fonderna, säger en mäklarchef.

Vilka firmor som hamnar på fondjättarnas leverantörslista är föremål för ganska omfattande processer och analyser. Men det är ingen tvekan om att den sociala dimensionen fungerar som olja i maskineriet.

– Dagen efter representationen kunde det komma en order på en aktieaffär som osynligt tack. Och omvänt, när den inte var tillräckligt bra, uteblev ordern, säger en person som nu lämnat branschen.

Sportaktiviteter i form av golftävlingar eller lerduveskytte är vanliga. Men även mer familjebetonade nöjen, som biljetter till Cirkus Scott eller filmpremiären på Harry Potter, står på firmornas reportear. Det slår hos branschens lite äldre kader.

Hur förvaltarna hanterar lockelserna varierar. Flera av de största har interna policys.

– En del får inte ens bli bjudna på middag medan andra inte verkar ha några regler, säger en mäklare.

Det finns också de som helt nobbar allt vad extravaganta inslag heter. Omfattningen har också minskat i takt med börsraset.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF