FI om Primroses affärsmetoder: ”Inget regelbrott”

Affärsvärldens granskning av kapitalförvaltningskoncernen Primrose visar på en systematisk försäljning av olämpliga produkter där kunderna förlorar 100-tals miljoner varje år. I flera fall har halva sparkapitalet försvunnit i avgifter. Men det är inget brott mot regelverket, hävdar Finansinspektionen. Detta trots att myndigheten varnat och beklagat sig över dessa affärsmetoder i 17 år och rimligen redan har verktyg och mandat att slå ner på avarter som Primrose.
FI om Primroses affärsmetoder: ”Inget regelbrott” - sdldde74sb7B4Y-nh-SMALL
Finansinspektionen. Foto: TT

Finansinspektionens roll är att ta fram spelregler för branschen, göra tillståndsprövningar och utöva löpande tillsyn, samt arbeta för ett stabilt finanssystem präglat av högt förtroende med ett starkt skydd för konsumenter.

I fallet Primrose Partners som Affärsvärlden granskat finns två dotterbolag. Dels Strivo som beviljats tillstånd att förmedla och förvara produkter, dels Svensk Värdepappersservice som framför allt har tillstånd att ge investeringsrådgivning och förvalta kunders pengar. Under dessa tillstånd kan sedan andra bolag verka genom att bli anknutna som ombud. Finansinspektionens tillsyn riktas med andra ord mot Svensk Värdepappersservice som helt ansvarar för den rådgivning som de anknutna ombuden ägnar sig åt.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG