Född med fotografiskt doftminne

Richard Juhlin har gjort karriär som världens främsta champagnekännare. För lekmän rekommenderar han årgångschampagne.

Richard Juhlin har sedan 1998 testat cirka 8 500 olika champagner. Han har på nära håll bevittnat hur intresset för och kunskapen om champagne har ökat i Sverige. När han stod i startgroparna för sin karriär i början på 1990-talet hade Systembolaget totalt åtta olika champagnesorter. I dag finns där drygt 350 stycken. Samtidigt har Sverige klättrat till elfte plats i världens champagnedrickarliga – och då handlar det om totalkonsumtion, inte konsumtion per invånare.

I Frankrike talar de om Juhlin-effekten och menar att hans böcker haft stor inverkan på vanliga människors intresse för champagne.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här