Livsmedel
Född med fotografiskt doftminne
Richard Juhlin har sedan 1998 testat cirka 8 500 olika champagner. Han har på nära håll bevittnat hur intresset för och kunskapen om champagne har ökat i Sverige. När han stod i startgroparna för sin karriär i början på 1990-talet hade Systembolaget totalt åtta olika champagnesorter. I dag finns där drygt 350 stycken. Samtidigt har Sverige klättrat till elfte plats i världens champagnedrickarliga – och då handlar det om totalkonsumtion, inte konsumtion per invånare.
I Frankrike talar de om Juhlin-effekten och menar att hans böcker haft stor inverkan på vanliga människors intresse för champagne.
– Vi är ett flockbeteendefolk. Förr sågs tennis som en överklass-sport, sen kom Björn Borg och alla ville bli tennisspelare. Golf var något för rika engelsmän, nu har vi nästan flest golfbanor per capita i världen. Samma sak är det med champagne. Det har blivit en dryck för gemene man och många vill åka ner och besöka distriktet.
Redan på 1990-talet hade Richard Juhlin, som i grunden är utbildad idrottslärare, gjort sig ett namn i dryckeskretsar, bland annat genom att släppa Champagneboken, 1995. Det positiva mottagandet fick honom att översätta boken till engelska. Den blev klar lagom till millennieskiftet, då intresset stod på topp.
– Att jag inte kunde franska när jag kom ner till Champagne och började få ryktbarhet omkring mig var ingen nackdel. Om du ska accepteras kan du inte komma från Tyskland, för dem har de legat i krig med. USA fungerar inte heller, de gillar inte amerikansk smak. Och inte England, de är fransmännens gamla antagonister. En person från ett neutralt land som Sverige passade bra, säger han och skrattar.
När Richard Juhlin pluggade, i början på 1990-talet, åkte han för skojs skull till Champagne för att prova viner. Han insåg han att han hade märkligt lätt för att känna igen och förklara vinernas toner.
– Jag är född med ett fotografiskt doftminne, vilket gör att jag lätt kan jämföra viner och förstå hur årgångarna är besläktade.
År 2003 befäste han sin position som världens främste champagnekännare. Han var ombedd att komma till det franska magasinet Spectacle du Mondes traditionsbetingade champagneprovning. Deltagarna fick blindtesta 50 champagner och ringa in varumärke, producent och årgång. Han lyckades träffa rätt på 43 av 50 champagner, vilket kanske inte låter så märkvärdigt om det inte vore för att tvåan – en av världens främsta sommelierer – bara lyckades identifiera fyra stycken.
Hur ska man då tänka när man köper champagne? Richard Juhlin menar att man ska hitta en balans mellan sin egen dryckeskunskap och plånboken. Varje champagnehus har i stort sett tre olika kvalitetsnivåer. Standardchampagner, för runt 200–300 kronor, är sällan prisvärda eftersom de oftast är gjorda på dåliga druvor, menar han. Den som går upp ytterligare 200 kronor får en årgångschampagne, som är gjord på bättre druvsorter och långt godare än standardvarianten. Slutligen finns den högsta nivån: prestigechampagnen som är två till tre gånger så dyr som årgångsvarianten.
Richard Juhlin rekommenderar årgångschampagnerna. Den som köper prestigechampagnen men inte har kunskap får knappast valuta för pengarna. Påslaget gentemot årgångschampagnen är för högt. Men även för den med lite kunskap är det mer prisvärt att köpa en årgångs- framför en standardchampagne.
Blir du aldrig trött på champagne?
– Haha! Jo, precis som i alla andra yrken finns det en vardag även som champagnekännare. Just nu har jag en period av mycket arbete bakom mig. Nu ska jag inte dricka något alls på en vecka – efter det lär jag bli sugen igen. Champagne är en fascinerande dryck med en variationsrikedom och ett djup som få andra viner har.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.