Livsmedel
Född med fotografiskt doftminne
Richard Juhlin har sedan 1998 testat cirka 8 500 olika champagner. Han har på nära håll bevittnat hur intresset för och kunskapen om champagne har ökat i Sverige. När han stod i startgroparna för sin karriär i början på 1990-talet hade Systembolaget totalt åtta olika champagnesorter. I dag finns där drygt 350 stycken. Samtidigt har Sverige klättrat till elfte plats i världens champagnedrickarliga – och då handlar det om totalkonsumtion, inte konsumtion per invånare.
I Frankrike talar de om Juhlin-effekten och menar att hans böcker haft stor inverkan på vanliga människors intresse för champagne.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här