Ford backar på marknadsföringskampanj

Ford kommer mot slutet av året att köra igång sin största marknadsföringskampanj på flera då bilköpare i USA kommer att ges stora rabatter, uppger personer med insyn för Dow Jones Newswires.

Från den 3 november till den 4 januari kommer bolaget att köra kampanjen “Friends & Neighbors” (Vänner & Grannar) där vanliga köpare erbjuds rabatter på hundratals och kanske tusentals dollar per bil, skriver DJN.

Ford handlades drygt 2 procent lägre på torsdagen, men oron för kampanjen hos investerare är överdriven, menar Buckingham Research. Särskilt i ljuset av den starka Q3-rapporten.

“Den här marknadsföringstaktiken speglar tydligt ledningens vilja att ta marknadsandelar, särskilt i en tid då andra tillverkare, i synnerhet Volkswagen, kan behöva erbjuda stora rabatter på sina bilar på grund av utestående problem”, skriver Buckingham enligt DJN.

Enligt Autodata ligger Fords marknadsandel i USA på drygt 15 procent hittills i år.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF