Förlust för Bonniers

Mediekoncernen Bonnier drabbas hårt av den dåliga annonskonjunkturen och visar en förlust på 159 Mkr för årets första åtta månader. Den huvudsakliga förklaringen är Dagens Industris skotska tidningsprojekt Business FM, satsningen har försämrat affärsområdets vinst med 144 Mkr jämfört med förra året.

Bonnier AB redovisar en omsättningsökning på fem procent, till 10,6 miljarder kronor och en förlust på cirka 160 Mkr för perioden januari-augusti. Resultatet är en försämring med 479 Mkr jämfört med motsvarande period förra året och den övergripande förklaringen är att lågkonjunkturen slår hårt mot alla som är beroende av annonsintäkter. ”Lågkonjunkturen är djupare än vad den tidigare tett sig, och med den senaste tidens världshändelser ser det ut att bli tungt framöver. Det finns inga ljus i tunneln”, säger Bonniers informationsdirektör Erik Månsson.

Mer specifikt är det framförallt Dagens Industris skotska satsning, affärstidningen Business A M, som tynger resultatet. Under årets första åtta månader omsatte DI-gruppen 849 Mkr, men rörelseresultatet försämrades med hela 144 Mkr och landade på en förlust på 31 Mkr.

”Business A M följer i stort sett plan, men det som inte fanns i planen var att konjunkturen i England skulle drabbas så hårt. Projektet startade för ett år sedan och det är alltid tyngre att starta i en nedåtgående utveckling. Konjunkturen och den fas bolaget befinner sig i är en olycklig kombination”, säger Erik Månsson.

För att komma tillrätta med kostnaderna ser man nu över det skotska bolaget, men Bonniers tålamodströskel med projektet sägs vara fortsatt hög. ”Det finns en plan för tidningen som styrelsen i Bonnier AB har godkänt och den ligger fast. Nu är det upp till DI att se över verksamheten och spara kostnader i projektet och det arbetet har redan påbörjats – man ser över hela nätsatsningen, bemanning, hela verksamheten. Styrelsen var medveten om att den inte skulle gå med vinst första året, projektet har två-tre år – eller renatv ännu mer – på sig att komma på fötter”, säger Erik Månsson.

Den allt svagare annonskonjunkturen beräknas även drabba modertidningen, svenska DI, om än inte lika hårt. ”Alla som lever av annonsmarknaden drabbas, så även DI. Det är ingen tvekan om att även de får det tufft men de lyckades öka upplagan under första halvåret och har en så pass stark ställning på marknaden så vi är inte särskilt oroliga.”

Även affärsområdet Dagstidningar, som är koncernens näst största affärsområde och omsatte cirka 3,1 miljarder kronor, drabbas av konjunkturen och gör en sammantagen förlust på 32 Mkr. Dagens Nyheters annonstapp på 14 procent ger en rörelseförlust på sju miljoner kronor, vilket är 168 miljoner sämre än förra året. Expressen, där man nyligen sjösatt omfattande besparingspaket, förlorar 76 miljoner kronor under årets första åtta månader.

”Annonskonjunkturen slår hårt mot intäktssidan, där ser det inte särskilt upplyftande ut. Ljuset finns på upplagesidan, där DN har en stadig upplaga – den minskningen är marginell. Och Sydsvenskan ökar för fjortonde året i rad”, säger Erik Månsson.

Ett omfattande åtgärdsprogram är igång i koncernen, hur mycket det ska syfta till att spara vill man dock inte gå ut med. ”Det finns inget uttalat siffermål för vad besparingarna ska leda till. Det ligger på varje affärsområde att göra sina egna neddragningar. Det handlar inte bara om att se över personalen utan allt, varenda del av verksamheten”, säger Erik Månsson.

Ljuspunkten i rapporten är det affärsområde där böckerna ingår. Omsättningen steg från 3,5 till 3,9 miljarder kronor och en vinst gjordes på 161 Mkr. ”Böcker går fortfarande bra och har en stark ställning, särskilt på utländska marknader som Tyskland. För tio år sedan fanns vi inte där, förra året omsatte vi en miljard kronor. Just i Tyskland har dessutom Harry Potter-böckerna visat sig vara ett glädjeämne; förra året såldes 11 miljoner stycken – nu är vi väl uppe i 12 miljoner”, säger Erik Månsson.

Även Bonnier Affärsinformation anges som en ljuspunkt i rapporten. Omsättningen steg med 14 procent till 1,1 miljarder kronor även om vinsten minskade med 10 Mkr.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.