Försäljningen av japanska bilar rasar i Sydkorea

Konsumenter i Sydkorea har valt att bojkotta japanska varor sedan konflikten mellan länderna tilltagit, skriver Reuters.

Toyotas försäljning var 32 procent lägre i Sydkorea under juli jämfört med samma månad i fjol, medan Hondas försäljning rasade med 34 procent, visade industridata från Sydkorea på måndagen.

Sydkoreaner har inlett en kampanj för att få landets invånare att bojkotta alla japanska varor, från bilar och öl till pennor, skriver Reuters.

Kampanjen påbörjades efter att Japan infört striktare kontroller på export till Sydkorea i juli. Konflikten eldades på ytterligare i fredags när Japan bestämde sig för att ta bort Sydkorea från en lista av betrodda exportmål.

“Sydkoreaner är arga på Japan… Snart kommer det att bli tabu att köra en japansk bil i Sydkorea”, sade professor Kim Pil-soo, fordonsingenjör på Daelim University College, skriver Reuters.

Japanska modekedjan Uniqlo har även varit ett huvudmål i bojkotten i Sydkorea. Uniqlo har totalt 186 butiker i Sydkorea, vilket är den näst största utländska marknaden för Uniqlo.

Takeshi Okazaki, finanschef vid Fast Retailing som ligger bakom Uniqlo, sade att försäljningen hade påverkats av bojkotten i Sydkorea, utan att gå in djupare, noterar Reuters.

Japanska dryckestillverkaren Asahi meddelade också att bojkotten påverkat försäljningen av öl. Asahi skruvade ned sin vinstutsikt för helåret i samband med uttalandet i torsdags.

Sydkoreanska chiptillverkare, såsom Samsung Electronics och SK Hynix, har drabbats hårt av Japans strikta exportregler, då de förlitar sig på material från Japan vid chiptillverkning.

Sydkoreas regering sade dock på måndagen att landet ska investera drygt 6,5 miljarder dollar i forskning och utveckling av lokala material under de kommande sju åren för att minska landets beroendeställning till Japan.

Dispyten mellan de två länderna blåstes upp efter ett diplomatiskt bråk kring tvångsarbete under andra världskriget eskalerat. Enligt Japan var dispyten löst när grannarna återupptog diplomatiska relationer 1965, vilket fick Japan att se rött när Sydkorea i oktober ifjol dömde japanska Nippon Steel att kompensera sydkoreanska tvångsarbetare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.