Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i december

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg 0,9% under december jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 0,2%, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,7%.

– Butikerna fick en stark avslutning på året och nådde även positiv försäljningstillväxt sett till helåret. Under årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysiska butiker steg under månaden med 2,5%, samtidigt som e-handeln minskade med 21,8%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 5,0%.

För helåret 2021 var försäljningen i dagligvaruhandeln upp med 1,3%. E-handelsförsäljningen ökade med 24% och stod för en andel om 5,8%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco