Förtroendet ökar igen

Revisionsbyrån Öhrlings Pricewaterhouse Coopers vinner utmärkelsen Årets revisionsbyrå. Men jumbon Deloitte knappar in på konkurrenternas försprång och har siktet högt ställt.

Kundernas förtroende för revisionsbyråerna har stärkts under det gångna året. Alla de fyra stora aktörerna får bättre betyg i år än förra året. Då delade Öhrlings PwC och Ernst & Young förstaplatsen.

Men i år har Öhrlings PwC dragit ifrån något och får högst betyg i tre av fyra delkategorier: bäst pris, bäst service och bäst bemötande samt förståelse för företagets verksamhet. Bara i kategorin bäst kompetens får bolaget något sämre betyg av kunderna. Där vinner KPMG en knapp seger.

– Vi har börjat specialisera oss på vissa branscher, exempelvis telekom samt bank och finans. Vi har inte enbart generalister utan också specialister bland våra revisorer. Det ökar effektiviteten, och att vara specifikt kunnig inom ett visst område uppskattas av kunden, säger Peter Clemedtson, vd för Öhrlings Pricewaterhouse Coopers, och fortsätter:

– Efter de uppmärksammade företagsskandalerna i USA för några år sedan har vi blivit den ledande revisionsbyrån i världen. Vi har infört en förfinad metodik, ett nytt sätt att arbeta med specialiseringen, så också i Sverige. Vi lägger stor vikt vid att ha en gedigen affärsförståelse för våra kunder och deras prioriteringar.

Bolaget har 2 800 anställda och har kontor i en mängd mindre städer, vilket gör att Öhrlings PwC har nära till kunderna.

– Den lokala förankringen gör att vi kan sätta ihop ett team som kan arbeta på plats med ett företag. Vi behöver inte flyga in några revisorer från storstaden och det uppskattar företagen, säger Clemedtson.

Peter Clemedtson räknar med att Öhrlings PwC och de andra revisionsbyråerna kommer att få än mer att göra i och med att nya redovisningsregler införs den första januari nästa år för börsbolagen.

– Det handlar om att hjälpa företagen att utröna vilka effekter de nya reglerna får för resultat- och balansräkningarna, säger han.

Han räknar samtidigt med att revisionsbyråerna kommer att få en viktig uppgift när det gäller de nya kraven som ställs på intern kontroll, till följd av bland annat Förtroendekommissionens nya bolagskod.

Deloitte hamnar återigen på sista plats i undersökningen. Det är däremot tydligt att kunderna tycker att firman blivit väsentligt bättre än förra året. Deloitte knappar därmed in på flera av konkurrenterna.

Deloitte gick 2002 samman med Arthur Andersen, som drogs med ner i haveriet med det amerikanska energibolaget Enron. Integrationsprocessen gjorde att de svenska kunderna inte har varit så nöjda med företaget tidigare. I år är däremot integrationsprocessen genomförd och kunderna ger Deloitte ett bättre betyg.

– Vårt mål är inte att komma sist i rankingen utan att vara etta. Det återstår en hel del att göra för att nå dit. Vi håller en hög integritet, god service och bra kvalitet. Vi arbetar intensivt med att visa marknaden att vi är så bra som vi är. Det går endast att göra genom ett bra jobb, säger Hans Pihl, vd för Deloitte och som med glädje berättar att firman fått två stora nya kunder: Skandia och Tele2.

Han tycker att Deloitte borde vara ännu mer lönsamt. Är bolaget det så kan de betala de bästa lönerna och därmed attrahera de bästa revisorerna. På sikt räknar Hans Pihl med att det ska göra att Deloitte blir just nummer ett på den svenska marknaden.

ÅRETS REVISIONSBYRÅ
Kundernas samlade betyg.

1. Öhrlings Pricewaterhouse Coopers 4,5 (3,9)
2. KPMG 4,4 (3,5)
2. Ernst & Young 4,4 (3,9)
4. Deloitte 3,8 (3,0)ÅRETS REVISIONSBYRÅ
Kundernas samlade betyg. (Förra året inom praentes)

1. Öhrlings Pricewaterhouse Coopers 4,5 (3,9)
2. KPMG 4,4 (3,5)
2. Ernst & Young 4,4 (3,9)
4. Deloitte 3,8 (3,0)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG