Glädjerally på börsen
– Det är mycket inprisat i dagens värderingar framför allt vad gäller den amerikanska ekonomin och det är svårt att se vad som därifrån skulle kunna sänka börsen i någon större omfattning från dagens nivåer. Men vad marknaden nu kan börja fokusera mer på är eventuella smittoeffekter till Asien och Europa och det är möjligtvis det som skulle kunna pressa ned börsen mer, säger en analyschef i en kommenterar.
Klockan 13.45 var OMXS30 1,5 procent högre till 945,4. Omsättningen uppgick till 11,0 miljarder kronor.
Scania B återhämtade sig med en uppgång på 1,6 procent till 131:25 kronor. Innan dagens öppning hade aktien fallit med 14 procent på två handelsdagar efter beskedet att Volkswagen köper A-aktier från Investor och Wallenbergstiftelserna för 200 kronor men att övriga aktieägare inte kommer få samma erbjudande.
SEB A fortsatte att gå bättre än marknaden och sina sektorkollegor genom att stiga 5,2 procent till 161 kronor. Tendensen har varit liknande sedan Investor sålde sina Scaniaaktier. Dessutom sade Nordeas ordförande Hans Dalborg i onsdagens upplaga av Dagens Industri att banken är positiv till en konsolidering med SEB om möjligheter skulle yppa sig till det.
Bland andra av Investors kärninnehav steg Husqvarna B med 3,8 procent till 67:75 kronor, Electrolux B var 2,3 procent högre till 101 kronor och Atlas Copco B ökade med 3,4 procent till 91:75 kronor.
– Vad gäller Scaniaaktien så ser man att så fort budspekulationerna försvinner så går aktien ganska fort ned. Man ska tänka på att aktien ändå har ett p/e-tal som är relativt högt. Sedan kan man bara konstatera att det oftast har varit rätt att vara på samma sida som Investor i transaktionen. SEB och Electrolux måste ses som de tydliga kandidaterna om Investor skulle öka i kärninnehaven och kanske även Atlas Copco, säger analyschefen.
Volvo B gick något sämre än marknaden i övrigt genom att stiga 0,3 procent till 90:25 kronor. Det var dock ändå en viss återhämtning efter att aktien hade handlats så lågt som 89:25 kronor i den tidiga handeln. Aktien tyngdes av att månadssiffrorna från ACT Research över orderingången för tunga lastbilar kommit. Så kallade klass 8-fordon, steg med 16.100 fordon eller 17,8 procent under februari på den nordamerikanska marknaden, jämfört med samma månad 2007.
Det var första gången sedan ACT:s septembersiffra från förra året som orderingången ökade med mindre än 20.000 fordon. Analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med är dock tveksamma till att dra för stora slutsatser av detta.
– Jag tror att man är lite för kvick om man drar slutsatsen utifrån en månad att vi ser ett trendbrott och att det till exempel beror på att kunderna förbereder sig för en avmattning i transportsektorn. Det kan vara så men jag anser inte att man kan dra den slutsatsen, säger en analytiker i en kommentar.
Det som marknaden nu främst inväntar är USA-statistik Bland annat kommer varselstatistik och ADP-mätningen över den privata sysselsättningsutvecklingen. Dessutom blir det siffror över produktivitet och enhetsarbetskostnader, industriorder samt ISM-index för tjänstesektorn.
Nyhetsbyrån Direkt
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.